sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עליהם כיום . מתוקף תקנות שעת חירום נחקקו חוקים כמו "חוק סמכויות חירום , " "חוק סמכויות חיפוש בשעת חירום , " "חוק הסדר תפיסת מקרקעין , " " פקודת מניעת טרור" ו"חוק למניעת הסתננות" - חלקם חוקים עצמאיים וחלקם מופעלים רק מתוקף "מצב החירום . " תקנות שעת חירום מאפשרות למדינת ישראל גם מרחב תמרון גדול בניהול הכיבוש הקולוניאלי . ה"חישופים , " כך בעגה הצבאית שאימצה התקשורת , אינם רק השחתת מטעים והריסת בתים של פלסטינים חפים מפשע . הם גם ביטוי להפקרת חייהם של נתינים חסרי זכויות לשרירות לבו של הריבון ולידיהן של מיליציות מתנחלים הקובעים כללי משחק משלהם . עד היום לא התקיים בישראל דיון מוסרי בשיטות החיסולים הממוקדים שננקטו בחסות מצב החירום . רוב האינטלקטואלים בישראל גינו את אלימות הנגד הפלסטינית אבל קיבלו את אלימות המדינה " ) דמוקרטיה מתגוננת ( " כרע הכרחי . העובדה שלישראל אין חוקה דמוקרטית מעצימה את העמימות הפוליטית הזאת . החברה בישראל נקרעת בין היותה משטר שהתהווה על בסיס של קונפליקט אתני לאומי מורכב לבין האפשרות ליצור נקודת הכרעה באמצעות כינון חוקה . הגל העכשווי של מצבי חירום הביא ליצירת כללים פוליטיים משפטיים חדשים למיניהם , ובתוך כך הוא גם מציג שאלה חדשה לפתחם של מדעי התרבות בדבר משמעותו המשפטית , הפוליטית , הפילוסופית והתיאולוגיה של מצב החירום . במקום שבו ניצלו פוליטיקאים את אפקט הטראומה כדי להעמיד את פרדיגמת הביטחון בתור פרדיגמת על , נחוצה התבוננות ביקורתית חדשה בהשלכותיו של הסדר העולמי החדש . אחרי ככלות הכול , תמונות אירועי 11 בספטמבר נשארו בגדר "דימוי ללא מושג , " כדברי הפילוסוף הצרפתי ז'ק דרידה , ולכן הם מצריכים מסגרת מושגית שתוכל להתמודד אתן . כיצד יש להבין את החריג ואת מצב החירום בהקשר של המודרנה הליברלית , שהנחות היסוד שלה מבוססות על העלמת ה"יוצא מן הכלל" באמצעות החוק , החוקה והנורמה ? מה משמעות הקונפליקט הגלובלי המאורגן סביב הסתירה בין דת לבין חילוניות , וכיצד משפיע הקונפליקט הגלובלי על היחס הפנימי של כל חברה אל יסודותיה הדתיים ? מהו הקשר בין המצב הגלובלי לבין המזרח התיכון ? ההתקפה על המערב אמנם חשפה את המתח הפנימי בתוך החברה האסלאמית המודרנית - בין חילוניות לבין דתיות - ואת הדיאלקטיקה הפנימית של המתח הזה . אולם דומה שהיא גם נגעה בפצע הפתוח של המודרנה המערבית היהודית נוצרית בכללה . היא הזכירה את טראומת ההיוולדות של המודרנה ושל החילוניות מתוך ואל מול מצב החירום . המדינה המודרנית ופרויקט החילון שלה , כפי שנוסח באופן שיטתי בפעם הראשונה בידי תומס הובס , נולדו בתגובה למלחמות הדת במאה ה 17 באירופה . משפט

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help