sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא אירועי 11 בספטמבר חשפו ברגע טראומטי אחד את הקשר המורחק בין " הפוליטי" לבין "מצב החירום . " תמונות המגדלים הקורסים הציבו פרדוקס מתעתע בעבור המערב . מצד אחד הן יצרו תחושה של הזדהות גלובלית עם קורבנות טרור אלים וחסר גבולות , ומצד אחר בישרו מחדש וביתר שאת את ניפוץ הרעיון המזויף של אחדות גלובלית . בתגובה לאיומי הטרור הפונדמנטליסטי נכנסו ארצות המערב , בעיקר ארצות הברית ואנגליה , לעידן של אקטיביזם ביטחוני שהופנה פנימה אל תוך חברותיהן , וכן של אקטיביזם צבאי שביקש להשליט "סדר דמוקרטי" במדינות אסלאמיות . בנסיבות אלה הפך מצב החירום לפרדיגמה עבודה מתמשכת של ממשלים מערביים ( לדוגמה , הצו הנשיאותי בארצות הברית המכונה "הצו הפטריוטי . ( " בחסות מצב החירום חיסלה ארצות הברית מחוץ לגבולותיה חשודים בטרור בלא הליך משפטי . משנת 2001 ארצות הברית מחזיקה במחנה חיל הים במפרץ גואנטנמו מאות עצירים מינהליים , חלקם נעצרו בארצות הברית וחלקם נעצרו במקומות אחרים בעולם ( באפגניסטאן לדוגמה . ( לאחרונה אף בישר ה"וושינגטון פוסט" שארצות הברית מחזיקה עשרות עצירים מינהליים ברשת בתי כלא סודיים במזרח אירופה , המכונים "חורים שחורים . " מצב החירום מאפשר להפוך את חייהם של העצירים המינהליים ל"חיים חשופים , " כך בלשונו של הפילוסוף האיטלקי ג'ורג'יו אגמבן . בהיותם חסרי זכויות אזרח וגם חסרי זכויות של אסירי מלחמה הם חשופים אל מול שרירות לבו של השלטון . הם מעולם לא עמדו למשפט , ניהול חייהם מופרט לקבלני משנה ולחברות כוח אדם וגופם מותר לעינויים . הממשלה האמריקנית טוענת שהחוקה האמריקנית אינה חלה על תחום ה"מחנה" אף על פי שבית המשפט העליון בארצות הברית פסק אחרת בשנת . 2004 במהלך תקופת הבחירות בשנת 2009 הבטיח הנשיא הנבחר ברק אובמה לסגור את מחנה גואנטנמו , אלא שהמציאות מוכיחה כי את תיבת הפנדורה הזאת קשה לסגור . בישראל , המחשיבה את עצמה מדינה דמוקרטית ( ויש אף יאמרו ליברלית , ( שורר מצב חירום מתמיד . המדינה ירשה את "תקנות ההגנה ( שעת חירום " ( מן המנדט הבריטי ובחסותן המשיכה את המצב האנומלי של השעיית שלטון החוק במסגרת החוק . תקנות שעת חירום אפשרו להחיל ממשל צבאי על הפלסטינים אזרחי ישראל , והן מאפשרות את המשך השליטה הביטחונית

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help