sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

התלות במדינה כסוכן יחיד לביטחון ולשגשוג . האמונה שהטרנספורמציה " מחברה מגויסת לחברה אזרחית" ( אופיר ופלד ( 1997 אפשרית חיזקה את התפיסה שלמדינה יש זכות ואף חובה לסגת גם מתחומים אזרחיים מובהקים . המגזר הפרטי , בכוח ההון שכבר נצבר בו ועל בסיס הציפייה לרווח שיופק באמצעות כוחות השוק , הלך והתייצב בתודעתם של רבים בתור המועמד הטבעי לרשת את מקומה של המדינה כגוף מבצע מרכזי . כביש חוצה ישראל נבנה על יסוד ההיגיון הזה , שאב ממנו אהדה ציבורית ועשה בו שימוש פוליטי מתוחכם ויעיל . אף על פי כן , הממצאים האמפיריים של מחקרנו על כביש חוצה ישראל אינם תומכים בתמונת העולם האידילית שהצטיירה , שבה מנגנוני השוק תופסים את מקומם של מנגנוני המדינה בפעולת החלפה פשוטה . ההיסטוריה העסקית והפוליטית של כביש חוצה ישראל מראה שאף על פי שבנייתו התרחשה בד בבד עם צמיחת הרטוריקה הניאו ליברלית והפיכתה לרכיב הגמוני בישראל , המדינה היתה וממשיכה להיות גורם מפתח בקביעת אופי הכביש ועתידו , והיא חורגת הרבה מתפקידה כמסדירה ומפקחת . ההחלטה על נחיצות הפרויקט ועיתוי ביצועו , ההכרעה על הפקדתו בידי המגזר העסקי ובחירת המכשיר הפיננסי ארגוני שישמש למימושו , כל אלו היו בחירות שלטוניות מובהקות . גם המעטפת הפיננסית שנבנתה לכביש חרגה הרבה מהגיון השוק - שלפיו הביקוש ( האזרחים שמבקשים נתיבי תחבורה טובים ) פוגש בהיצע ( הכביש , ( מייצר את ההון ( תשלום תמורת הנסיעה ) ומוליד מיזם בעל עצמאות כלכלית , כלומר שאינו יונק מקופת המדינה . הערבות שסיפקה המדינה לבנקים שהעניקו את האשראי לזכיינים , רשת הביטחון הפיננסית שפרסה המדינה לזכיינים במסגרת הסכם הזיכיון , ההכרעות החשבונאיות שנתקבלו במשרד האוצר ובוועדות הכנסת , הגמישות המגמתית בתחשיבי שערי מטבע החוץ , ההטבות המפליגות בחישובי מס ההכנסה והפטורים כבדי המשקל ממסים עירוניים - כל אלו מפריכים את הטענה שהמיזם הזה נשען רק על כוחות השוק ( ראו על כך בפרק השלישי . ( כביש חוצה ישראל , אנו מראים , נסמך במידה רבה על המדינה גם בממדים עסקיים אחרים : הליברליזציה המואצת במתן היתרים לשינויי ייעוד קרקעות לאורך התוואי היתה ונותרה רכיב ליבה בתחשיבים הכלכליים של היזמים ; התלות ברכב פרטי - שסיפקה רציונליזציה לבניית הכביש ומוסיפה להעמיק בעטיו - היא תולדה של החלטות מינהליות , תקציביות וביצועיות של המדינה לאורך עשרות שנים ; ומיזמי פיתוח חדשים בתוואי הכביש - בהם שכונות מגורים , אזורי מסחר ומוקדי תעשייה - משקפים הכרעות פוליטיות אשר קובעות אילו יישובים ומגזרים יזנקו קדימה ואילו ייוותרו מאחור .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help