sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא ממרחב לאומי להפרטת תשתיות אזרחיות בימי משבר אקלים כביש חוצה ישראל מגלם במידה רבה את מדיניות התחבורה הלאומית של ישראל בעשורים הראשונים של המאה ה . 21 הוא עדות לכך שמערכי התחבורה והתעבורה בישראל ימשיכו להישען גם בעתיד בעיקר על כלי רכב פרטיים . הכביש מחולל צמיחה של כל רשת הכבישים סביב מטרופולין גוש דן , ולמעשה בכל מרכז הארץ . הוא מאט את קצב התפתחות המערכות להסעת המונים , משנה את פיזור זיהום האוויר ומשפיע על גורל השטחים הפתוחים . מלבד ההיבטים התחבורתיים והסביבתיים , לכביש חוצה ישראל השלכות סוציו פוליטיות עמוקות וחשובות . הוא משמש גורם מאיץ חשוב בפרוור מישור החוף וציר הגבעות - התהליך הדמוגרפי וההתיישבותי העיקרי המתחולל בישראל מאז תחילת שנות התשעים של המאה ה - 20 ובהיותו כזה הוא משפיע על תרבות המגורים , על מיקומם של מוקדי מסחר קמעונאי ועל פעילותם , ועל מגמות הצריכה הכלליות . בדרך כלל השפעותיו עולות בקנה אחד עם האינטרסים של השכבות המבוססות ; פלחי אוכלוסייה פגיעים יותר , אלה שאין ברשותם רכב פרטי והם ממעטים להשתמש בכביש - ובקבוצה זו יש רוב ברור לנשים , לערבים , לצעירים ולקשישים ( אסידון ( 2004 - אינם יוצאים נשכרים ממנו : הכביש אינו משפר את ניידותם , ולא זו בלבד אלא שהוא מעכב פיתוח אמצעי תחבורה חלופיים שיכולים היו לקדמם . אבל התופעה המרתקת ביותר שמשקף כביש חוצה ישראל , כפי שהדבר בא לידי ביטוי בתהליך קבלת ההחלטות בעניינו ובביצוען , היא מערכת היחסים המיוחדת של המיזם הגדול הזה עם המדינה . גיבוש רעיון הכביש כפרויקט בר ביצוע , הבשלתו כישות עסקית ותחילת ביצועו בשטח התרחשו בשנות התשעים , עשור ייחודי בהיסטוריה החברתית , הכלכלית והפוליטית של ישראל . את שנות התשעים הגדיר במידה רבה תהליך אוסלו , שנראה בראשיתו כמבשר שינוי גיאופוליטי ממשי : התהליך החליש את תחושת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help