sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

משהיה , הייתה עמדתו של קלמנוביץ' בשם המסורת היהודית משכנעת אותו והקריאה לנשק לא הייתה יוצאת לפועל . לשון ארור : אותה פגישה הדגימה שתי שיטות מתחרות של זכירה , שנפגשו בצומת של "קידוש השם , " אבל נפלגו מבחינת הבנתם את הטקסט . לדידו של זליג קלמנוביץ' היה הטקסט הכורח ההיסטורי והכוח הפעיל גם יחד . המושג "זרע אברהם , " שהוא כל כך מרכזי לרעיון הברית שבתורה , הפך כל פעולה לרומזת בצורה לא אפשרית , ומשום כך חמקמקת , ואילו בשביל אבא קובנר היה הטקסט המקור שאפשר לפעול על פיו , אך אז עדיין לא היה בעיניו מוקד ההיסטוריה . ייתכן מאוד שהתכלית הסמויה של עצרות זיכרון היא ליישב סתירות פנימיות אלו המוסתרות מתחת לפני השטח . ברם , רק אנתרופולוג בקי ומנוסה , או אורח שזכה , יוכל אי פעם להבחין בדרמה פנימית זו . ואילו לגבי דידי נמצא שתחום הכשרתי , הבית ובית הספר , היה מוגבל מכדי ללקט בו את כל ההבחנות הדרושות . למזלי נמצאו נקודות אחרות במפה שבהן חזר והתקבץ הציבור היהודי ושם טיפלו בפצעים אישיים ביתר פומביות . הגעתי לישראל , ואני סטודנט בן י"ט , כאשר ראשי מלא ג'ורג' שטיינר ובלבי קוסמופוליטיות יהודית , ממש בימים שקראה מלחמת ששת הימים דרור לגל משיחי חדש . בין מבשריו היה סופר יידיש , לייב רוכמן , אחד מקומץ השרידים ממינסק מזוביאצק . דומה שהטבח , שהיה עד לו , אך הגביר בו את כוח הנעורים , את הלהט החסידי ואת אהבתו הנלהבת לירושלים . ציונותו הבלתי מתפשרת של דוכמן הובילתני לראשונה להכיר את ישראל כיורשת הלגיטימית למסורות שחיפשתי אחרי זיקתן אל ההווה שנתמעט . אבן הבוחן לממשות זו היה העם - לא איזה אירוע ערטילאי , אלא יהודים בשר ודם , אשר נספו , ויהודים אחרים , שאיתרע גורלם להמשיך ולחיות . בהיגיון נבואי גזר רוכמן את פסק דינו החמור ביותר על בני עמו שלו , על האדרתם ללא סייג את העבר באירופה המזרחית , על סם המרפא המטעה של ההווה האמריקני , וכן על הבטחת עתידה של ישראל , הבטחה שנשקף לה איום . ערכתי טיולים רבים לתל אביב כדי להאזין ליידיש המדוברת בבתי קפה וכדי לפגוש אחדות מן הדמויות האגדתיות של וילנה : אלכסנדר ליבא , מארק דבורזצקי ואברהם םוצקבר . על סוצקבר רק זאת אוכל לומר , בלשון ההגדה של פסח : אילו היה רק ראש וראשון למודרניזם ביידיש - דיינו ; אילו היה רק בנה הגא של יהדות וילנה ; אילו היה רק משורר הגיטו והיערות ; אילו היה רק פייטנה של התחייה הלאומית , רק נושא הדגל של הגאון היהודי - די היה באחד מכל אלה בזכות עצמו . אם הבנתי את "היות שורד" בדרך שונה מן המקובל , הרי זה במידה רבה הודות ללייב רוכמן ולאברהם סוצקבר . בתור סופרים - עולמות מפרידים ביניהם . אילמלא השואה היה סוצקבר ממשיך לבנות את היכל יידיש בווילנה , ואילו רוכמן , במוקדם או במאוחר , היה יוצא ועולה לארץ ישראל . מהיותם שורדים הם הפכו את האודיסיאות האישיות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help