sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לנו שהכיתה שאנו ישובים בה היא הוכחה חיה להמשכיות היהודית . כאנשים חילוניים חיפשו דונסקי ועמיתיו צורות חדשות של טקסטים על מנת לקיים את מושגי המסורת . כאזרחי דמוקרטיה מודרנית הם היקנו תחושה של גאווה יהודית מבלי להתמקד במיוחד בעניין האנטישמיות ומבלי לקרוא לנו לפעילות "בשם ששת המיליונים / ' מונטריאול הייתה עיר של שורדים . הכול ידעו מי הם , לא בגלל המספרים המקועקעים שלהם ( שהיו נחלתם של מעטים מאוד ) אלא על שום פעילותם הבולטת בענייני קהילה ומפני שהיו מתכנסים מדי שנה לאבל ציבור . באביב היה נערך טקס "יזכור , " שהקיף את העיר כולה , ועוד היו אסיפות יותר קטנות , של ה'בונדיסטים' ( חברי איגוד הפועלים היהודים ) ושל ה'לאנדס לייט' ( אנשים בני עיר אחת או יוצאי אותו איזור , ( בתאריכים שציינו את חיסול הגיטאות שלהם . הוריי , שנמלטו כאשר אך כפסע היה ביניהם לבין השואה , היו מדליקים נרות זיכרון ב 16 באוגוסט לזכר ביאליסטוק , וב 23 בספטמבר לזכר וילנה , כדי לכבד את זכר כל בני משפחותיהם , אשר תאריכי מותם לא ייוודעו לעולם . ואנחנו , הצעירים , היינו מתבקשים לקרוא פרקי שירה , לשיר משירי הגיטו ולהדליק את ששת הנרות . לא היה שום קשר של שתיקה , לא הייתה תחושת קלון . ראינו מבוגרים בוכים בבית-הכנסת או באולם בית הספר ולפעמים בכינו גם אנחנו . היה להם לשודדים איזה ייחוד בעיניי , והוא שהם היו צעירים לפחות בעשר שנים מהוריי וממרבית מוריי . באמצעותם יכולתי לדמות לעצמי ביתר קלות את צמיחתי באירופה המזרחית כשעדיין פרחה שם תרבות יידיש . בייחוד קינאתי בפליטי גיטו וילנה , בשל חיי התרבות שיצרו . יומנו של הרמן קרוק , מי שהיה רושם קורותיו של גיטו וילנה , דיווח על יותר אירועים שהתקיימו בגיטו במהלך חודש אחד משהיה בכוחה של מונטריאול להציע במשך שנה שלמה . אם לדון על פי חיוניותם של אלה ששרדו , על פי עגת הגיטו שבפיהם ועל פי שירי הזמר שלאי יישכחו , נדמה שאין ממשי מעם הקורא תיגר על חורבנו שלו . כך הביאוני שנות צמיחה אלה , שעברו עלי במירקם קהילתי של בית , בית ספר , רחוב - מירקם בעל קשרים אמיצים עם ליטא , שנתהדקו עוד תחת רישומם של שורדים זקופי קומה ובעלי דיבור - לידי הבנה כוללת יותר של תגובות יהודיות לפורענות . כמו נתן ואכטל , שביקר אצל צאצאי האינקאס כדי לחשוף את "מיבנה העומק" של הטראומה הלאומית שלהם , כפי שהיא מתבטאת בטקסי אזכרה עממיים , הטמעתי אני בקרבי את המיקצב של זכירה שנתית . משחרגתי מעבר למעמדי כמשקיף התחלתי חושב על דרכים להנציח את המעגל . וזה הדבר שנמצאתי למד . כאשר מושא ההשמדה אינו היחיד , כי אם ציבור , כאשר נעלמת כל האוכלוםיה היהודית של עיר או של עיירה , וכאשר ידוע יום היעלמותה של כל קהילה כזאת וישנם תאריכים כדי מילוי לוח השנה כולו - או אז מאיים תפקיד הזכירה להאפיל על כל עניין אחר . ואף על-פי כן שרידי אותו ציבור ,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help