sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פרק א / ערים חובות שבנפש ובשובי 3 ךבות הימים עמךה העיר בנסךתה פני לוטים באדרת אף כי לא נותר איש מאותם שהיי עשויים לזכור את חובותי שלא נפרעו מעולם , אלמותי לא לעולם , מעללי הרעים למחילה . ובשובי בךבות הימים עמךה העיר בנהךתה . צ'סלאב מילוש אומרים שיש יהודים מרוקאיים השומרים עד היום את המפתחות של בתי אבותיהם שבספרד ובפורטוגל של המאה הט"ו . בשנות החמישים למאתנו , כאשר שוב נפוצו הגולים לעברים - לצרפת , לקוויבק ולישראל - אולי נעשו מזכרות מתכת אלה , מסוויליה ומגרנאדה , מליסבון ומברצלונה לחוליה המשמעותית ביותר המקשרת אותם לעברם הספרדי המפואר . גם אם מפתחות כאלה לא היו ולא נבראו - עדיין עומד להם כוחם במטאפורות . משהו , כמו מפתח , למשל , בוודאי עבר בקבלה מאבות לבנים כחלק מהגירת היהודים במשך מלחמת העולם השנייה ולאחריה . שאילמלא כן כיצד אוכל לתפוס מדוע השתלט עליי העבר הקרוב , אך הבדול כל כך , בתביעה כה עצומה על נאמנויותי ? העיר וילנה שבליטא , היא במיוחד , על המיזוג היחיד במינו שלה בין מסורת לבין חילוניות , הייתה לי מעין היכל אבוד , סמל למה שהשיגה יהדות אירופה המזרחית במשך שמונה מאות שנות ישיבתה שם . אף כי הוריי עזבו את פולין ב , 1930 כמעט שני עשורים בטרם נולדתי , הרי אנשיה ואתריה היו ממשיים בעיניי יותר מאנשיה ואתריה של מונטריאול . במשפחתי נהגו למדוד מרחקים על פי מפה שמלפני המלחמה : מסע קניות ברח' ס"ט קתרין במונטריאול , למשל , היו מתארים במונחים של המרחק מבית אמי משכבר הימים , בזוואלנה פינת טרוקה , אל תחנת הרכבת של וילנה . משנזדמן לי לעבור במסלול זה ב 1971 מצאתי את דרכי באופן אינסטינקטיווי , למרות שלטי הרחובות החדשים - רח' קומסומול , דרך הצבא האדום , שדרות לנין . ככל שנעשו נהירים לי מבואיה ומוצאיה של העיר האבודה , ככל שהאזנתי לסיפורים ולשירי זמר - ושניתי אותם ושילשתי - על אודות העמלים , תגרניות השוק , הסוחרים , הילדים , המשכילים שהיו חיים בכל חצר וחצר ( כוח הזיכרון של אמי , (! כן נתקפתי תחושה משתקת כמעט של אבידה אישית . נולדתי מאוחר מדי . בהיותי בן ארבע עשרה , כשנתקלתי בספריית הוריי בתולדות חורבנה של וילנה ושמות כה רבים היו מוכרים לי , הטילה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help