sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא למהדורה העברית שלושה הם המוקדים בספר זה . א . ברצוני לעמוד על מקומה של יהדות מזרח אירופה על שתי לשונותיה , עברית ויידיש , בתוך המערכת התרבותית . זאת משום שסיפור הפרעות והפורענויות התרחש בעיקר שם , ומשום שיהדות זו בחרה דווקא בספרות , על סוגיה השונים לבטא את תגובותיה : בשירי עם ובקינות , בסיפור ובסיפורת , במחזה ובחזון נבואי . הספרות נעשתה תוך זמן קצר לאמצעי ביטוי חשוב בקרב עמנו וגם כלי הגנה בעת משבר . יש לתמוה על איכותה ועל כמותה של הספרות אשר נוצרה מאז שנות ה 80 של המאה התשע עשרה , ועל המאמץ העצום שנעשה לשמור את זיכרון הדברים בצורה המשוכללת ביותר . אותם סופרים , כגון איסאק באבל , ש' אנסקי , איציק קיפניס , פרץ אופוציינסקי ולייב גולדין - שלחמו וחוו את אותה תקופה - גם הנציחו אותה לדורות , ויצירות מופת נכתבו גם על ידי אמנים גדולים , אשר לא חזו מבשרם אותה תקופה - כגון מנדלי , שלום עליכם , ל' שפירא וש"י עגנון . אלה ואלה , ורבים אחרים , מהם ידועים ומהם ידועים פחות , יופיעו כאן לראשונה זה ליד זה וזה לעומת זה , כדי להאיר את היחס בין שתי הםפרויות . באופן פרדוקסאלי , קל יותר לציין דברים שבין עברית ליידיש בספר שלשונו אנגלית , למען קהל קוראים שהתחרות ההיא והמריבות הללו זרות לו לחלוטין , מאשר להביא גישה דו תחומית , סינתטית , לפני קהל קוראים עברי . כשזכה ספר זה לפרס , הניתן מטעם , Phi Beta Kappa n על שם המלומד האמריקני ר"ו אמרסון , ( Emerson ) הוא נידון לאחר הסתכלות במוטיוו התרבותי דווקא , ולא הספרותי , שכן ראו בו השופטים "יד ושם" ליהדות המזרח אירופית בכללותה , ולא הבחינו בין הזרמים השונים שבה . כעת , משעה שחזר הספר לבית גידולו , ואנו פטורים מלפרש כל מושג יהודי שבו , ואף מותר לנו לנקוט לשון גוף ראשון " ) בקרב עמנו ( " במקום גוף שלישי " ) הם , היהודים - ( " יש יסוד לקוות שגם ההיבט ההשוואתי יתקבל , ויתרחב אופקו של המחקר הזה . ב . מטרה שנייה היא לעמוד על מקומה של השואה במערכת ההיסטורית של עם ישראל . גישה זו אינה חדשנית , ובעיני הקורא העברי אולי תיראה כמובנת מאליה ; אולם יש לדעת כי בקרב דוברי האנגלית בבני עמנו , ובעולם המערבי בכלל , השואה נחשבת כסוף פסוק בתולדות עם ישראל , כמאורע ללא תקדים , שאין דרך להגיב עליו . אולם מתברר שמן ההיבט התרבותי פנימי דבר זה לא ייתכן . אין שום מאורע שעומד מחוץ להיסטוריה ולא ייתכן שיהדות מזרח אירופה , המיומנת והמנוסה כל כך בגלים של פורענות , לא תפעיל את אותן תגובות , שהייתה רגילה בהן במשך כל שנות קיומה . במהלך מחקרי הופתעתי גם אני לגלות חומר כה עשיר על מלחמת העולם הראשונה והגעתי למסקנה , שאם אמנם חל מיפנה בתגובות עמנו להרס ולחורבן , היה זה בעקבות "המלחמה הגדולה" ומלחמת האזרחים באוקראינה , בשנים . 1919-1918 ברור שבגלל השואה אין בידנו די מידע על כל הפורעות שלפניה , וכי בשל עוצמתה ניטשטש ונתערפל כל שאירע בתקופות שקדמו לה . אך לפעמים דווקא המאורעות הפחות גדולים , הפחות איומים , הם הם שגירו למיפנה חדש

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help