sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

באותן דרכימ באו גם גלי הגירה יהודית לכורדיסתן . אמת , רובם של המהגרים מן המערב באו , אבל אין ספק שגם מן הצפון באו יהודים לכאן . הארץ המרוחקת והמבודדת היתה למקוס מקלט ליהודים בני הארצות שמסביב לה , ואף היתה מקום מקלט לבני עמים אחרים . משנשתנו העתים והיתה שעה כשרה , חזר מן ההרים אל העמקים המבוצרים שביתרו את הארץ לרוחבה גל מהגרים שפנו לעבר בבל , או אל תורכיה או אל פרס . היישוב היהודי שבעמידיה , המוגנת בביצורים טבעיים והמים מצויים שם , יש בו משום דוגמה לכך , וכן היישובים היהודיים שבזאכו ובכוי סנג'ק , בסמוך לדרכים הראשיות ולעורקי המסחר העיקריים , ויישובים אחרים שבמלוא שטחו של האזור המיושב שמדרום להרים , בואכה ארבל וכרכוך . " נ אף על פי שלא פסק יישוב יהודי מארץ כירדיסתן מיום שהגלום לכאן מלכי אשור , לא היתה בידינו , עד למאה השתים עשרה , שום עדות ברורה על יהדות זו . דומה כאילו מנותקת היתה מכל קשר של קיימא עם מרכזי היהדות . בתקופת התלמוד היתה מנותקת אפילו מן המרכזים שבבבל , מסורא ומפומבדיתא , שלא היו רחוקות ממנה הרבה , וגם מן המרכז שבבגדאד בתקופת הגאונים היתה מנותקת . * לפי מסורת יהודי כורדיסתן , היה המרכז הראשון ליהדות שבארץ זו בסונדו ' ) סונדור' או גם 'צונדור , ( ' זו עיירה השוכנת במקום המוקף הרים , והיא רחוקה מהלך ארבע שעות מברזאני ; וכן היה מרכז יהודי בברזאני עצמה , שהיא היום כפר באזור הררי מרוחק , צפונית מערבית לאקרא , ושוכנת על ההרים שבטבורה של כורדיסתן . וכבר לפנים מורגלת היתה בפיהם של יהודי כורדיסתן : יכי מסונדו תצא תורה ודבר ה' מברזאני . 2 ' חכמי ברזאני היו ידועים לשם ולתהילה בכל תפוצות כורדיסתף . על 13 עיין ביתר פירוט א . בראואר' יהודי כורדיסתן' פרק ב : 'הארץ / ' עמי . 38-33 ב 1 בעניין זה דנו אוברמאיר בספרו הנזכר למעלה ויעקב מאן במקומות שונים במחקריו על יהדות בורדיסתן . 2 בראיאר / שם' עמ' . 193 מעמידיה היא רתוקה שני ימים . בדורנו היתה שם קהילה ועם מרד שייך ברזאני ב 1932 ירדה והתנוונה ( מפי מר יצחק עמידי . ( בנימין השני ביקר בה הראשון באמצע המאה הי ~ ט והוא כבר מצאה בירידתה' אף-על-פי שהיו בה גם אחר כך 200 משפחות ( בן צבי ' שם' עמי . ( 66 בנימין כותכ : 'הבורות כאן היא כל כך גדולה' שאין יודעים אפילו להתפלל . בשום מקום לא מצאתי אותם כל כך גס ושפל מוסרי כזה במו כאן' ( מסעי ישראל' ענז' . ( 30 יהודי ברזאני היו מובילים את יבול הכרמים וההדסים לאקרא ( בראואר' עמ' . ( 177 ג ידועה היא בספר 'שחיטת נרזאני' ( ש . אסף' 'לתולדות היהודים בכורדיסתן' ציון' ו' תרצ-ד' עמי 25 ' ואילך . ( לפי העתק של ספר זה משנת ' ( 1660 ) כ"ת שהביא ד"ר ו . פישל מכורדיםתן' נראה' שכבר אז' ואף קודם לבן' היתה ברזאני מרכז .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help