sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה כינוס יצירות שבטי ישראל ללהגיהם השונים נידון הרבה בין חכמי ישראל , והפליג בחשיבות העניין ח . נ . ביאליק בהזדמנויות שונות . עתה משבטלו כמה גלויות ויהודיהן עלו לארץ , הרי כינוס זה הוא מצווה שהזמן גרמה , כדי להציל יצירות אלו מן האבדון הצפוי להן . השפה העברית יורשת את מקום הלהגים , והם הולכים ונשכחים , ויחד אתם גם יצירת דורות הכתובות בהם . ואם הדבר כך לגבי כל הלהגים , לגבי להג 'לשון התרגום' של יהודי כורדיסתן לא כל שכן . רוב רובם של יהודי כורדיסתן נמצאים היום בארץ . הם עלו לארץ עוד לפני קום המדינה , ועתה כמעט שלא נשארו שם יהודים ; והיחידים שעדיין יושבים במדינה ההיא , אינם נושאי תרבות . עצם השימוש בלשון זו הולך וכלה . הדור החדש מדבר עברית , ואין ספק שבעוד שני דורות יאבד זכרו של הלהג הכורדי לגמרי . ואין צריך לומר שבעוד ימי דור אחד לא יימצאו עוד שומרי משמרת היצירה של שבט זה , שיצר במשך דורות ב'לשוךהתרגום / יצירות יהודי כורדיסתן נשמרו במשך דורות רק בעל פה , בפי 'חזנים' ו'זמרים . ' אלה סמכו על זכרונם , ורק 'ראשי פרקים' או 'ראשי-בתים' רשמו להם לשימושם . לעתים רחוקות אפשר למצוא שיר שהוא רשום כולו בידי חכם . שונים בזה יהודי כורדיסתן מן השבטים היהודים דוברי לאדינו בארצות הבאלקן וד רום אמריקה , מדוברי ערבית שבתימן , בסוריה ובצפוךאפריקה ומדוברי פרסית שבפרס ובבוכארה ; אותם שבטים הרבו לרשום את יצירותיהם וכתבו בכתב הדר , וגנזו אותן למשמרת , ואף הרבו להדפיסן , ואילו יהודי כורדיםתן לא נהגו כן . מצד אחר חביב עלינו וחשוב בעינינו להג זה של 'לשון התרגום . ' מבחינת הלשון הרי זו לשון שהיתה לשון שנייה לעמנו במשך אלפי שנים . השתמשו בה גם במקרא בספרי דניאל ועזרא , ובה תרגמו את כתבי הקודש : תרגום אונקלוס , יונתן והירושלמי . שני התלמודים הירושלמי והבבלי כתובים רובם ב'לשון התרגום . ' חקירת 'להגים חיים' של לשון זו ברכה רבה בה לחקירת ספרותנו בלהגים הארמיים . אני , כשלעצמי , קסם לי מימי עלומי שבט יהודי זה המחונן בבריאות הגוף והנפש , במנ הגיו , מנהגי ישראל קדומים , ובלשונו המדברת ללב היהודי . זה יותר משלושים שנה הנני עוסק בכינוס יצירותיו , ככל העולה בידי . וזכור לטוב אבי ומורי - ל"ז שהקדשתי

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help