sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

לעולם הסטיריאוטיפי של המעשיות' י . ולפיכך הוא נותן דעתו במיוחד על הלשון . שכן כשם שרובנו אנו מסתכלים בעולם על ידי סטיריא 1 טיפים , כן אנו מדברים על העולם בדפוסים קבועים של הלשון . 'מכיוון שהחשיבה בכוחה להתהוות רק על ידי מדיום , הרי אמנם ייתכן שאין אנו יכולים להגיע לידי פרפציית עולם חדשה , אלא אם כן יש בידנו לשון מפורקת , וממנה נחצוב דרכי מבע חדשים . וכן , נוסף לבעיה שהולם נראה קודם עוסק בה — צורך האמן לראות את העולם ראייה חדשה — נוצרת בעיה אחרת , שאולי היא עולה בחשיבותה על הקודמת לה , ועל כל פנים אינה מובדלת מזו : צורך האמן להשתמש בלשונו בדרך אחרת' . מכאן ואילך קריגר נאחז באידיאה האורגאניסטית , המונחת ביסוד משנתו של הולם , כדי שתשמש לו קריטריון יסודי כל אימת שהוא יוצא לדון במהותה של 'הביקורת החדשה , ' על הסוגיות השונות אשר בה . אולם הוא בהול כל כך לאחות את קרעיה של 'הביקורת החדשה' על פי םוגייתו הלשונית של הולם , עד שמזו הוא מתקין לעצמו מסכת הטעמות , שכולן נמתחות לתיזה הקויננזכםטואלית האורגאניםטית שלו . אלא שתוך כדי כך הוא מאפיל על הרקע הראשיתי האמיתי של 'עיונים , ' הספוג כולו מנהיות אישיות פסיכיות של מחברם , ומהן מתהווית זיקתו של הולם ללשון הפיוטית . בפרק הבא להלן בספר , המוקדש כולו להולם , נראה עד כמה נרתע הולם מלייחס למציאות האנושית ממדי עומק עצמיים , ועד כמה סלדה נפשו ביצירה האמנותית הנשמעת לעולמו החיצוני ולעולמו הפנימי של האדם כלממדים קיומיים ריאליים . תפיסתו האמנותית נעוצה בזיקתו הנפשית לדוגמה הכנסייתית של החטא הקדמון , המרוקנת את החיים מכל אמת ריאלית שלהם . הוא נכסף כל ימיו לאמנות בעלת מימד אחד , בדומה לציור הביזאנטיני הכנסייתי , או לציור המצרי הכוהני , אמנות שכולה מרוקנת מכל ממשות מציאותית ואינה אלא אחוזה ודבוקה בחזות סטאטית נצחית : בחזות החטא . 7 קריגר , שם , עמ' . 33 . 8 שם , עמ' . 44

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help