sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

טכסטואלית מדויקת פירושה מעין ביטול זמן מילולי . המלים נפתחות לשכבות שונות של סימבוליזאציה , לדוגמה י לסימבו ליות הארכיטיפית , לפולחן ומיתוס . עניינו של המבקר ב"לשון * אינו צריך שיהא מושג מצומצם , ואף אם הוא מוליך לבדיקה אינטנסיבית : יכול והוא נמתח לםימבוליזאציה האפשרית היותר גדולה . יחס כבוד מחודש למלים ותחושת התרכובת שלהן הם עניינים שיש לברד עליהם . ' תומאס אליוט , ברשותו המיוחדת לו , תרם משלו לתפיסה הקונ טכסטואלית האורגאניסטית בביקורת של השירה . מםתו 'המסו רת והכשרון האינדיווידואלי' , « ששימשה מעין מאניפסט חדש בתפיסה האמנותית הפיוטית ויצרה תנועה 'מסורתית' חדשה גם בביקורת וגם בשירה , המציאה ל'ביקורת החדשה' כמה עקרו נות משלה . עיקרון יסודי אחד באותה מסה — הטיב 'הלא אישי' בשירה , המפריש את המשורר היוצר מיצירתו ואוסר עליו להיות הסובייקט של שירו — חיזק הרבה את ידיה של השיטה החדשה , הגוזרת על השיר כל נטייה אמוטיבית . גם עיקרון אחר של אליוט : 'צירוף הגומלין האובייקטיבי' the objective ) , ( Correlative דומה מצביע על הוויה לשונית פיוטית המס פיקה לעצמה . אולם מקורה ושורשה של 'הביקורת החדשה' הוא במשנתו של ת . י . הולם , כפי שהוצעה בספרו 'עיונים / שיצא אחרי מותו . בגורלו של הספר הזה עלה שיכוון את דרכם של כמה וכמה חוקרים ומבקרים מיוצרי 'הביקורת החדשה' באמריקה . הולם , מדגיש קריגר בספרו הנ"ל , היה רואה את עצמו תלמיד מובהק של ברגסון , בייחוד של המשנה הפילוסופית האסתיטית של הלה . האינטואיציה היצירית — בניגוד לפרצפציה השכיחה — בכוחה להרוס אל מעבר להכרה הסטאטית שהאדם הרגיל רואה בה את עולמו . המשורר האמן בלבד הוא ש'בכוחו לחדור אל המיזרם הדינאמי המאפיין ריאליות מהותית . כאמן פותח הוא את חזותו גם לאחרים , שבלעדיו לא היו יכולים כל עיקר לראות מעבר T . S . Eliot : Tradition and the Individual Talent , Selected . 6 Essays , London 1932

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help