sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

אל הקונטכסט הנבנה מן הלשון שממהותה היא בוקעת הרת תנודות ודריכוי 1 ת ודחפים , שתכופות הם נתקלים , תוך ההז דמנות הקונ ^ כםטואלית שלהם , אלד . באלה ומהווים אווירה אמ ביוואלנטית של הפאראדויכם או , מה שעולה בחשיבותו על הלה , האירוניה . התנודות והדחפים והדריכויות האלה אינם מכוונים לעולם אל העולם החיצוני ואינם מעמידים שום קומוניקאציה בין השיר ובין קוראו . האירוניה , המתהווית מן ההזדמנות הקונ 9 כםטואלית של דבר והיפוכו באותן התנודות , אינה האירוניה המחשבית התודעתית של המשורר , אלא האירוניה הטבועה בריקמה השירית הלשונית , בצורה השירית הצופה בגופה ומספקת עצמה מלשונה . בתפיסה קיצונית קונטכסטואלית זו דימה ברוקם להיפטר מן הדיכוטומיה של 'תוכן וצורה / המלבטת את ' הביקורת החדשה . ' אמנם , במסות מסוימות , בייחוד באלו המוק דשות לניתוחם של דברי שירה מן המאה השבע עשרה , ראה ברוקם צורך לסטות מן השיטה הקונטכסטואלית גרידא ולפנות גם אל ההיסטוריה כיסוד ביקורתי . אבל הוא מחייץ הרבה בין הראייה ההיסטורית ובין הראייה הביקורתית הספרותית : 'המב קר זקוק לעזרתו של ההיסטוריון — לכל העזרה שיוכל להשיג , אולם השיר צריך הוא שייקרא כשיר — ומה שהשיר "אומר , " המבקר בלבד הוא שיענה , וכל סכום של עדות היסטורית , בה בעצמה , אין בכוחה לקבוע מה השיר "אומר" . ' 'ברוקס / אומר מ . קריגר , בספרו 'סניגוריה החדשים של השירה * ' ימדבר לפעמים כאילו המלים עצמן יש להן , כביכול , מכוח יוצר ספונטאני , ' וכדוגמה אופיינית הוא מביא כמה שורות ממסתו של הלה — 'קדימה' ; 'הדגשה כזאת מטעימה מטיבה קריאה מדויקת בטכסט , ומכיוון ששירים נכתבים במלים , גם תשומת לב זהירה ללשון . ברם , עם שהטכסט צריך הוא שיספק את הסאנקציה המכרעת למשמעותה של היצירה , הרי אין זה אומר , שקריאה Cleanth Brooks , The Well Wrought Urn ( New York 1949 ) , . 3 p . 191 M . Krieger : The New Apologists for Poetry , pp . 31 46 . 4 . 5 שם' עמ' . 96

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help