sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אלא גם לעולמה החיצוני , על חזונו ונפתוליו , על ירידות ועליות שבו . אולם נחמת האימאז'יזם האסתיטי יפה לפורמאליזם הקי צוני , שלגבי דידיה הטכסט הלשוני בלבד מהווה את הריאליות היחידה של היצירה האמנותית — ריאליות המספיקה לעצמה ואינה זקוקה לשום קומוניקאציר . הדדית בינה ובין הקורא . שכן כל השכר האימאז'יסטי הזה יוצא בהפסד החיים שהאלוהים נותנם לבני האדם בלבם ובאיבוד כל חזון לאומי , או אנושי , או חברתי , או אף פסיכי אינדיבידואלי , בארץ שכל עיקרה לא קמה אלא על ידי החזון והאמונה . ואם בסיפורת ובשירה כך , בביקורת לא כל שכן . לעיון במקורות הביקורת ולהלך הרוח והמחשבה , שממנו היא יונקת , מוקדש חלקו הראשון של הספר הזה . ' הביקורת החדשה , ' שנציגיה החשובים ביותר הם 'החבורה הדרומית' — מן המדינות הדרומיות של ארצות הברית — י . ק . ראנסום , ( J . C . Ransom ) אלאן טייט , ( A . Tate ) ק . ברוקם ( C . Brooks ) וא . וארן , ( Warren ) ומועטים אחרים בשאר המדינות , כולם , על אף השוני הניכר ביניהם , ה'אני מאמין' הפיוטי אסתיטי שלהם הוא ש'השירה אינה מהווה לשון אמוטיבית כלל ! היא מהווה מין מיוחד של דעת ציורית המקופלת בלשון הפיוטית גופה , ואינה זקוקה משום כך לשום מידות אבחנה הבאות מרשויות חיצוניות , הקודמות לעיצובה האימאז'י בלשון . ' ק . ברוקם מפליג ושולל לגמרי כל קו הגיוני בריקמה הקונטכסטואלית הלשונית של השיר . כל פאראפראזה פרוזאית הגיונית לא תחול , לדעתו , על הטכסט הפיוטי . השירה האמיתית אינה 'אומרת' כלל משהו שאפשר להביעו במשפט רעיוני מופשט , לפי שאין השירה דורשת אל iiTnnnn ( referential ) מחוצה לה והיא מספיקה לעצמה .- המבקר הטוב צריך שיפנה רק R . Wellek : Concepts of Criticism ( Yale University Press , . 2 New Haven-London 1963 ) , p . 358

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help