sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

גוסטאב יונג , האכזיסטנציאליזם הריליגיוזי משל קירקגור והאב זיסטנציאליזם המיותם משל היידיגר' ופולחנו של פראנץ קאפקה היה תוסס הרבה בחוגים האקדמיים . ומשנתהווה אותו ואקואום רוחני בנוער הישראלי לאחר מלחמת השחרור , פשטה הפסימיות האסתיטית' שרובה היתה נשפעת ממקורות גרמניים , על הספרות העברית הצעירה , ואיזה לתום התחיל מהלך בשירה ובסיפורת של שנות החמישים , יתום סתמי שממוני שאין בו לא מן 'הקפי צה אל אלוהים' של קירקגור ולא מן השוועה אל האלוהים של קאפקה , אלא מעין יתמות המעמידה פנים כאילו היתה ראשונית , קדום היסטורית וקדום תרבותית , שכל אדם עלי אדמות נושאה בגנזי מעמקיו . אדם קורא ב'סיפורים עבריים בני זמננו' , וברובם נוף המולדת , נושא כיסופיהם של דורות רבים , שאך זה שפך הנוער העברי את דמו לשחרורו , הופך מעין סיוט של קיום ללא שחר , אף ללא התקוממות נגד מישהו לשם משהו , ללא כפירה הזוגית במישהו או במשהו : סיוט לו לעצמו , שאינו בא אלא לשחרר חוויות שכול מן האיסורים שהוטלו עליהן מן המסורת היצירית העברית מאז המקרא ועד היום . הבדידות המםפיגה את הסיפורים המודרניים האלה אף אינה צומחת מן הקרקע , מן האינסטינקטים של חיים ומוות בכל אדם הנשמע והנענה לחליפות ולתמורות בנופו החיצוני כבנופו הפסיכי הפנימי ! אף אין זו בדידות מתוך ייאוש הקוראת למישהו מן המעמקים . איזו יהירות של 'להכעיס' מצמיחה בדידות זו ויתמות זו , שאינן מחוורות לא לבעליהן ולא לקורא הרוצה לעמוד על שורשן . אכן , כהיות השפעתו של 'הדור האובד' באמריקה על המפרות העברית בישראל העמדת פנים ללא ניסיון ריאלי אמיתי , כן היתה השפעתו של הפסימיזם הרומאנטי הגרמני על אותה ספרות עברית העמדת פנים רעה , המתיימרת לאבד כל ריאליות קיומית משלה . אמנם , יש להדגיש שמן הבחינה האסתיטית 'הטהורה' עוררו השפעות אלו כמה וכמה כוחות אימאז'יסטיים , שבדרך כלל הם סמויים , כל עוד המלה האמנותית נשמעת לא רק לגנזיה היא . 1 'סיפורים עבריים בני זמננו / עם הספר , תל אביב , . 1963

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help