sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מצויים אפילו בצירוף ארעי כגון השתתפות בקהל החוזה בהצגה . אך בהת' ארגנות של מדינה קיימת הצבת גבולות במפורש ! המדינה נותנת ביטוי גלוי לעובדת הצבת הגבולות להתנהגות' ולא עוד אלא שבעצם עשייתה זו היא נעשית התארגנות . בכל התארגנות יש הצבה מפורשת של גבולות התנהגות ; לפרקים לובשת הצבה זו לבוש חוקי , אם חוק שבכתב ואם חוק שבעל פה . מצד זה המדינה אך מבליטה או מסכמת דרכים של חיים ביחד המצויים בחברה באופנים שונים ובצורות שונות , והיא מביאה גבולות התנה גות שלהם לידי גיבוש , כל התארגנות היא גיבוש . דברים מסוימים שאפשר שיהיו רופפים ובאופנים ובצורות שאינם מדינה' כמו ידידות או משפחה , נעשים בולטים וגלויים בהתארגנות של המדינה . ויש להבחין i במשפחה הצ בת הגבולות היא על דרך השייכות של המוצא , —שייכים בנים לאבות' ואלה שאינם בנים לאבות אינם שייכים 1 עובדת ההתארגנות קודמת אפוא להצבת הגבולות . במדינה הצבת הגבולות היא על דרך הארגון' והיא גופה מעשה ההתארגנות של המדינה . ההתארגנות של המדינה אינה אפוא התחלה חדשה מכול וכול , אלא היא הבלטה מפורשת של סדרים המצויים כבר . מצד זה ניתן לומר שהמדינה היא בחינת ביטוי לחברה' וכמו כל ביטוי היא הוצאה של התנהגות או פעילות מםתמיותה וטשטושה . בשטחים הרבה אנו מוצאים מעבר זה מן הסתמי אל המובלט' כמו למשל המעבר מן הידיעה הפשוטה אל המדע' או המעבר ממלאכת סיפור מעשיות לאמנות הסיפור . המדע איננו המצאתה של ידיעה' אלא הבלטתה וטיפוחה במכוון , פירוש , הוצאתה של הידיעה ממכלול פעילויות האדם' שבתוכו היא שזורה בחיי יום יום , מכלול שיש בו גם עשייה וכר , ולא ידיעה בלבד . והוא הדין ביחס שבין אמנות הסיפור לסיפורי המעשיות , אמנות הסיפור אינה מובלעת עוד במכלול הפעילויות כמו שמובלעים סיפו רי המעשיות כשהם נוצרים ברקמת היחסים שבין אבות ובנים , שיש להם כוונה חינוכית , אלא אמנות הסיפור היא יצירה ביודעים , ובמובן זה הבלטה ובידוד של מה שכבר מצוי בסיפורי המעשיות . בכל מקום שאנו מוצאים הבלטה של יסוד סגולי מסוים , כמו יסוד של הצבת גבולים במדינה או יסוד של ידיעה שבמתכוון במדע —אנו מוצאים שמתרחש כאן תהליך של חליצת עניין המצוי כבר בשלב הקודם והעמדתו על עצמו ולשמו . כאן ביקשנו להראות שיסוד ההתארגנות המציין את המדינה מקביל ליסוד הפעולה ביודעים הקיים במדע ובאמנות , והוא מקביל לאלה בחינת היותו מעשה הבלטה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help