sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק ראשון הרק ע הכללי כל אותו תהליך מרהיב עין הנודע בשם 'הריניסאנם האיטלקי' נתהולל בשטח שאינו עולה על שטחה של אחת המדינות הקטנות באמריקה , או של מספר מחוזות באנגליה . על צד האמת היתה זירתו של הריניסאנס האיטלקי לא איטליה כולה , אלא חלק ממנה בלבד , החלק שמרומא לצד צפון' ואילו החלק הדרומי — מלכות נאפולי והאי סי ציליה —לא נטל מבחינות מסוימות אלא חלק ארעי בהתפתחותו של אותו תהליך . ואפילו בצפון לא היתה חשיבות יתרה לתרומתן של ערי פיימונט , וכן של הערים לאורך הגבול הצפוני המזרחי , חוץ מוויניציה . אולם באזור שבין רומא ומילאנו מזה לבין גיינובה וויניציה מזה , אזור מצומצם ביחס , היו מאות השנים מהארבע עשרה ועד לשש עשרה שנות שגשוג של כשרון , של חיוניות ורבגוניות , רצופות תחושה אסתיטית כללית במידה שלא ידע העולם בזמן מן הזמנים , ואולי אף לא בימי גדולתה של יוון . ואירע שאזור זה היה אותו זמן — שלא כבמאה שקדמה — מאוכלס קהילות ישראל מרובות , והללו אי אפשר היה שלא יושפעו מן ההתרגשות הרוחנית הזאת , ושלא ישפיעו עליה במידה מסוימת . פעולת גומלין זו ננסה לתאר בספר זה . תולדות היהודים באיטליה מצוינות בתכונות מסוימות , שמייחדות אותן מתולדות היהודים בכל ארץ אחרת מארצות העולם המערבי . הבולטת שבהן היא קדמותן המובהקת ורציפותן . לראשונה נזכרו יהודים בחצי אי זה כבר בימי המכבים , מאתיים שנה , ואולי יותר , קודם חורבן ירושלים בידי הרומאים , ומאותו זמן ואילך הם נזכרים בו ללא הפסק . מכאן , שבימי הריניםאנס לא היו יהודי איטליה בגדר זרים ( על כל פנים היהודים מהשכבה הוותיקה , ( אלא יציבים בארץ , ממש כשכניהם , וחיי התרבות שלהם היו חלק מחיי סביבתם הטבעית במשך חמש עשרה מאות בשנים . ברי , שרומא היתה המרכז הקדום ליהדות איטליה . כבר בימי הריפובליקה היתה בה מושבה יהודית חשובה , ויש להניח , שלאחר מכן נוסדו יישובים יהודיים לאורך

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help