sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

חדשות המעודדת הראשונה בעולם הציור האיטלקי . ואילו לגבי החברה היהודית ניתן לומר , שרוח הריניםאנס דעכה עם הריאקציה הקאתולית ועם הדיכוי השיטתי שבא בעקבותיה . אמנם , אותו תהליך מתפתח והולך היה בהדרגה , שהרי אפילו ניתן לקבוע את זמנו בכל הדיוק לגבי מדינות האפיפיור , היינו : עם פרסום הבולה המדאיבה המכונה 'הרי מוזר הדבר מאודי מיום 12 ביולי , 1555 הרי לא פשטה חלותה של אותה בולה בערים ובנסיכויות איטלקיות אחרות אלא לאחר יובל שנים ואף לאחר מכן . אף זאת : היהודי האיטלקי לא שינה מהשקפותיו בענייני החיים מיד עם הקמת המוסד האינקוויזיציוני . מדרך הטבע הוא שכל עוד שרד הדור שרדו עמו ההשקפות והאינטרסים המקובלים עליו ; מאידך גיסא , גם באוכלוסייה הכללית נמצאו בעלי שאר רוח , הן אנשי כהונה והן אנשי חולין , שלא שינו מהשקפותיהם . וכאן ראוי להזכיר , דרך משל , שהעיר ויניציה , שממנה מוצא השם יגיטר ( על שום הפרדת היהודים באזור של 'בית היציקה' החדש '— גיטו נואובו' — בשנת , ( 1516 בה דווקא נודעו למוסד האינקוויזיציוני — על כל פנים בתחילת ימיו —השפעה וערך מועטים בחיי הרוח . ר' יהודה אריה ( ליאונד ( . מודינא ( שם זה העדיף הוא עצמו על השם הרגיל 'דא מודינא , ' וכיוצא באלה , ( רבה של אותה קהילה , אישיות רבת פנים , לשבח ולגנאי , פעל בין שתי התקופות . לא נוכל ( אף על פי שהיו וניסו לא פעם ופעמיים ) לראות בו , במודינא , שנפטר בשנת , 1648 דמות ריניםאנסית , ומשוס כך איני מתכוון לדון בפועלו בספר זה . אולמ כיוון שאין לזלזל באישיותו , לא אמנע עצמי מלהזכיר תכופות מנסיונותיו , בייחוד מימי נעוריו . מצד אחד גילם מודינא בתוכו את המזיגה התרבותית המסורתית , האיטלקית היהודית . ומצד שני , היה בן דורם של גוארצ'ינו , קרומבל ומנשה בן ישראל —דמויות אישים רחוקות במידה רבה מטיפוסי ימי הריניםאנם , — והוא מבשרה של התקופה החדשה , מאבותיהם של אותם הרבנים שבימינו , שיותר משהם טורחים בהפצת החכמה בקרב היהודים הם שוקדים על הסברת התורה לגויים . מודינא איש דברים היה , ובמכתביו ובכתביו מצוי לנו מקור עשיר לצייר על פיו את רקע החיים המשפחתיים והאישיים של היהודי הנאור בן איטליה של המאה השש עשרה . משתי התרבויות , שאת פעולת הגומלים ביניהן בא ספר זה לתאר , היה הגורם היהודי פעיל בייחוד קודם למאה החמש עשרה , ונפסקה פעילותו על כורחו לאחר מכן . ודומה שראוי הדבר לאמרו , שחוץ מיוצא מךהכלל אחד לא היתה תקופה בתולדות היהודים כתקופת הריניםאנם , שבה השיגו היהודים מזיגה מוצלחת כל כך בין תרבות אבותיהם לבין תרבות שכניהם . אפילו באלכסנדריה של מצרים , במידה שניתן

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help