sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בסס כולו על גורמים אישיים . נראה , שלפעמים היה יתרון זה מתבלט בידיעותיהם הבלשניות של היהודים' בדרך הראייה הקוסמופוליטית ובמערכת החינוך המתקדמת שלהם . מצד אחר , דווקא באותו חבל שבו במיוחד הגיע הריניסאנם לשיאיו , בחלקי אירופה הדרומית , נפגם אותו יתרון על שום ההפליה החמורה שנהגו שם כלפי היהודים , ועל שום שיתוף הפעולה ההדוק בין הגורמים הדתיים והחברתיים , שהיה מקובל בחבל זה . נשחיתה אווירה חדשה , ואם קודם לכן מצוין היה חלקה של התר בות היהודית בהתעוררות החיים הרוחניים באירופה , הרי מכאן ואילך ניכרת השפעה בכיוון הפוך , וסגנונות הריניםאנס ומושכליו חודרים , בהצנע ובלא הצלחה יתרה , להשקפת העולם היהודית . אין בדעתנו לומר , שמפנה זה זכה — ולאלתר — להכרה כללית ביהדות . האמת ניתנת להיאמר , שנמצאו כמה יהודים שחשו במפנה המתחולל , וכבר במאה הארבע עשרה התחילו שוקדים על תרגומה של ספרות מדעית רבת ערך מן הלשון הרומאית אל הלשון העברית — דבר שלא היה עולה על הדעת קודם לכן . מהם ששאפו להת קבל כתלמידים לאוניברסיטאות החדשות שקמו מקרוב , ומהם שניסו והשתדלו , בשי טה ובהתמדה , להסיר את 'חרפתי הבערות במקצועות כלליים מעל בני דתם . אופייני ביותר לעניין זה הוא סיפורו של רופא פרובאנםאלי בן אותה תקופה , ליאון יוסף מקארקאסון , שלמד רומית ואף שמע שיעורים באוניברסיטה , כדי שישיג טכסטים ראויים לשימושם של תלמידים יהודיים ברפואה , אולם לשווא יגע במשך עשר שנים להשיג העתקים של כתבי מלומדים נוצרים , וכל כך משום האיסור שהוטל מטעם הפאקולטה של מונפלייה למכור מן הכתבים הללו לכופרים . וכשהצליח להשיג כתבים אלה אחר קשיים מרובים , נתחייב תמורתם תשלום של מחיר כפול . אף על פי כן לא חש העולם החיצוני עד מה נחשלו היהודים בענייני יסוד שבמדעים , ועדיין סבור היה שפתוחים לפניהם אוצרות של ידיעות הגנוזים לזולתם . ואמנם , מצויים היו יהודים , שלא נרתעו מלהשתמש בטעות זו ובאפשרות שזימנה להם , דווקא בימי שפל מבחינת השתתפותם של יהודים בחיי התרבות הכלליים . את מקומם של מתרגמים כנים ואנשי מדע מובהקים , שפעלו בדורות הקודמים , תפסו אז לפעמים טיפוסים של מתעתעים מוזרים ( ובדפים הבאים יצוינו אחדים כמותם , ( המשתבצים גם הם במסגרת הריניסאנס מבחינה שונה לחלוטין . בשם שניתן לגלות את מקורותיו של הריניסאנס כבר בימי המאה השתים עשרה , כך ניתן לשמוע את הדיו של הריניסאנם עוד בימי המאה השבע עשרה . על צד האמת , חדירתה של 'הרוח החדשה' לממלכת המוסיקה חלה שלוש מאות שנה לאחר ההת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help