sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

הקדמה ספר זה הוא ניסיון של מחקר בפעולת הגומלים שבין שתי חברות ותרבויות באחת התקופות הפוריות בהיסטוריה . תחילה נתכוונתי לדון בנושא זה מתוך הקפדה יתרה על גבולות הזמן ולעסוק במחקרו של הריניסאנס בזרמו הראשי במאה החמש עשרה ובתחילת המאה השש עשרה , אלא שנתברר לי , שאילו נהגתי כך הייתי עשוי להביא את הקורא לכלל רושם מוטעה . הרי התרומה העיקרית שתרמו היהודים בתורת יהודים לתחיית המדע לא חלה בתקופה שבאה בעקבותיה של מפלת קושטא בשנת 1453 והקרויה בשם 'הריניסאנס היווני / אלא דווקא בתקופה קודמת , בימים שבהם היתה ההתחדשות הרוחנית מתבססת בעיקר על טכסטים רומיים ( ולאחר מכן — ער ביים . ( ואילו מבחינת תולדות המוסיקה ותורת הבימה , שבהן נודע חלק חשוב ליהדות איטליה , — ויש מפליגים ואומרים , אף חלק מכריע מבחינות שונות — נמשכה תקופת הריניסאנס עד לעצם ימי הריאקציה הקאתולית ועד בכלל . בתחילת ימי הביניים עמד היהודי בדרגת תרבות גבוהה ומתקדמת באירופה . בן בית היה במדע ובפילוסופיה של יוון העתיקה בנוסחם הערבי , ולא זרו לו גם היסודות הק 1 סמ 1 פ 1 ליטיים שהשפיעו על חוגים מסוימים באוכלוסייה . ואמנם , בימי הריניסאנם הרומאי היה היהודי בעולם הנוצרי בגדר חלוץ , חלוץ שכיבדו אותו ופעמים אף חששו מפניו כמפני אפיטרופוס של תרבות גבוהה יותר . בסופה של המאה הארבע עשרה עוכלו רוב יסודותיה של תרבות זו בתרבות החברה הכללית , במקצת בזכות פעולתו של מחנה גדול של מתווכים יהודים , ופעולה זו תתואר להלן בפרקי הספר הזה . משרבתה הידיעה של הלשון היוונית ושל הספרות היוונית במקורה ומשגבר העניין בכל הכרוך בתרבות זו , עלתה עד מהרה במאה החמש עשרה הרמה התרבותית הכללית ועברה את רמתם של היהודים . מכאן ואילך נתמצה חלקם של היהו דים בהשתתפות אינדיבידואלית במעשה התרבות ויתרונם , במידה שקיים היה , בת

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help