sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

מתוך עיון בעובדות ובתהליכים הנוגעים בשתי שאלות היסוד הללו והערכתם עולה הקשר שביניהם , וכן עולות מהם כמה מסקנות הנוגעות לתקופה ולנושא שבו דן פרק זה : ( א ) במציאות חברתית רוויית מתח מעמדי ופוליטי , שגרמה לפיצול מערכת החינוך לזרמים , התגבש והלך מושג הממלכתיות בחינוך , המבטא הכרה ואמונה בכוחו של החינוך לסייע ביצירת אחדות לאומית בדרך של פיתוח וגיבוש דפוסי חיים לאומיים בעלי בסיס משותף רחב . המשיכה הקוטבית של נושאי השקפות ערכיות ושל אינטרסים פוליטיים הצמיחה את הגישה המרכזית הטוענת לשילוב ולסינתזה של היסודות הלאומיים החיוביים של הזרמים השונים . זרם זה של הגישה המרכזית הלם את תהליכי ההתפתחות הלאומית ובשנת 1953 הפך לנחלת החברה הישראלית . ( ב ) הסינתזה שנוצרה לא יכלה לשוני שבין החינוך החילוני הכללי לחינוך הדתי הלאומי . ב 1953 כב 1920 הכירה הנוסחה המדברת באחדות החינוך הלאומי בייחודו של החינוך הדתי הלאומי ובזכותו לעצמאות מרבית . נוסחה מקובלת זו , שביקשה להבטיח את כלליותה של תנועת התחייה הלאומית , נגעה רק לחיים המשותפים של חילונים ודתיים . כלל זה לא חל על קבוצות חברתיות ופוליטיות אחרות , ולו דומיננטיות , שביקשו לעצמן קיום ייחודי ואוטונומי גם בחינוך . ( ג ) העברת הבעלות על החינוך לידי היישוב , בצד התפתחויות אחרות הנוגעות למרכזיותה של ארץ ישראל בהגשמת התחייה הלאומית , יצרו מצב חדש בזיקה של ארץ-ישראל לתפוצות . אשר לחינוך , ניתן לקבוע באורח כולל כי היה זה מעבר ממצב שבו החינוך הלאומי בארץ הוא עניינה של התנועה הציונית כולה , למצב שבו החינוך העברי בארץ ישראל וציבור המחנכים הנושא בו , הופכים למקור הנובע מעצמו והמשמש אור פדגוגי לגולה . ( ד ) זיקתם של הזרמים בחינוך למסגרות חברתיות ופוליטיות , בעלות תפיסות עולם שונות בכל הקשור לתחייתה של הלאומיות היהודית והמאבק בין חסידי הזרמים לבעלי התפיסה של חינוך אחיד , יצרו תנאים ליצירה פדגוגית מגוונת , שהשפעתה על בית הספר הישראלי ניכרת עד היום . יסודות פדגוגיים כעמלנות , חברת תלמידים , שיטות חדישות בהוראה ובלמידה , ארגון מתקדם של בית הספר , ספרים ותוכניות לימוד — כל אלה ביטאו ייחוד , שחלקו נובע דווקא מן הגיוון , התחרות והמאבק שבין הזרמים . ( ה ) גיבושם של תאי החינוך הלאומי החל אמנם כבר בראשית המאה , ואולם רק בתום מלחמת העולם הראשונה החל עיצוב שיטתי של דפוסי החינוך הלאומי כמערכת מודרנית . החינוך הלאומי בתקופת היישוב , על אף מבנהו הייחודי , הניח יסודות וגיבש דפוסי ארגון , מנהל ותוכן של מערכת חינוך שהמעבר ממנה למבנה הממלכתי הכולל היה פשוט יחסית . נושאים שונים , כגון משך הלימודים בגן הילדים , בבית הספר היסודי ובבית הספר התיכון , הרכב תוכנית הלימודים , חופשות ; הכשרת מורים והשתלמותם ; דירוג השכר למורים ; תקציב בית הספר ; פיקוח על בתי הספר —

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help