sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

הבעלות על החינוך הלאומי וה'זרמים' בחינוך . שתי שאלות יסוד חברתיות ולאומיות הקשורות זו בזו , היו ציר התפתחותה של מערכת החינוך הלאומי בארץ . משתי השאלות הללו עולים נושאים שונים , מהם פדגוגיים ומהם הנוגעים בזיקה ההדדית שבין חינוך לחברה . אלה הם המסגרת והתוכן של פרק זה ו ( 1 ) שאלת הבעלות על החינוך הלאומי בארץ . עד סוף שנת 1932 היתה מערכת החינוך הלאומי בבעלותם של 'ההסתדרות הציונית' ומוסדותיה . בסוף 1932 הועברה הבעלות לידי היישוב בארץ — 'כנסת ישראל' 'הועד הלאומי . ' ואולם עד להעברת הבעלות התנהל בתנועה הציונית ובמוסדות היישוב ויכוח ומאבק , שחברו בהם טיעונים ערכיים ופדגוגיים , מלווים באינטרסים ובתביעות פוליטיות . תהליך זה על תוצאותיו קבע לא במעט את טיבו של החינוך הלאומי . ( 2 ) מערכת החינוך הלאומי בתקופת 'היישוב' כונתה לימים 'הזרמים בחינוך . ' הכוונה היא לשלושת הזרמים שפעלו עד שנת , 1953 כשנחקק חוק החינוך הממלכתי : ' הזרם הכללי , ' 'זרם המזרחי' ( הדתי הלאומי ) ו'זרם העובדים . ' בשל קיומם של זרמים חינוכיים הפועלים בזיקה למסגרות חברתיות ופוליטיות , ובשל היות החינוך זירה למאבקים בין אותן קבוצות פוליטיות נשתווה למבנה הזרמים בחינוך דימוי ואופי של מערכת מפוצלת , שאין בה איזון נאות בין שאלות שהן חינוכיות במהותן ובין עיסוקים בנושאים המוגדרים כפוליטיים , עד שהיו שהגדירו את זרם העובדים ואת ' המזרחי' זרמים פוליטיים יותר מאשר חינוכיים . 2 אצ"מ , , E 37 ברי , 12734 דין וחשבון של ועדת החקירה במערכת החינוך של כנסת ישראל בארץ ישראל , , 1947 עמ' . 4 3 גליקסון , הארץ , . 29 . 3 . 1936 זירת התנצחות ומאבקים פוליטיים , לא רק בשאלות הנוגעות לו עצמו , אלא גם בשאלות הקשורות בריבונות הלאומית בכלל ובדרכי הגשמתה . אישור לקביעה זו ניתן גם בראיה מן החוץ . דין וחשבון של ועדת חקירה שמינה משרד המושבות ב 1945 ( ועדת מק נייר ) ( McNair Report ) קובע : חינוך פירושו משהו יותר ממה שרואים בו באנגליה או ברוב הארצות האחרות . אין פירושו אך ורק תהליך של עיצוב אופיו , הכשרת שכלו ופיתוח כשרונותיו של הילד בלבד , כדי לעשותו אישיות מושלמת וחבר יעיל בחברה . החינוך העברי מתכוון להשפיע על חיי הילד כמעט מכל בחינותיהם [ ... ] כן יש בו גם מיסודות הרגש , והוא נחשב כאחד מן הכלים העיקריים בבניין הבית הלאומי היהודי בארץ ישראל [ ... ] אחת המטרות הראשיות ברוב בתי הספר היא לנטוע בלב הילדים אהבה עמוקה לארץ , וביחוד דביקות בארץ ישראל כארץ הבית הלאומי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help