sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מרכזיותו של החינוך העברי ב'בית הלאומי' המוקם בארץ ישראל . מעטים הפרקים בתולדותיה של אומה , שבהם זוכה החינוך לשימת לב רבה ולהכרה בכוח השפעתו . לייחוד שכזה זכה החינוך הלאומי היהודי בתקופת 'הבית הלאומי , ' מסיומה של מלחמת העולם הראשונה ועד להקמתה של מדינת ישראל . וזאת — בגלל שתי סיבות עיקריות : ( א ) מערכת החינוך הפכה לאחד ממגשימי הישות של תנועת התחייה הלאומית בארץ הלכה למעשה ; ( ב ) מחינוך זה , כהתגבשותו ציפו , יותר מאשר מכל תחום חברתי אחר , לסייע ביצירתה של אחדות לאומית על יסודות חברתיים ותרבותיים משותפים . כפי שאמר שמריהו לוין בישיבת 'הועד הפועל הציוני' ב 3 בספטמבר : 1919 'עבודת החינוך היא העבודה המדינית הטובה ביותר . זהו תפקיד עצום ליצור בארץ ישראל דור אחיד' החשיבות שיוחסה לתהליך ולתכלית כאחד הפכה את החינוך הלאומי לאחד ממוקדי המאבק והדיון בארץ כל שנות המנדט . החינוך היה * פרופסור שמעון רשף ז"ל , ממעצבי ההיסטוריה של החינוך בישראל , התחיל במלאכת כתיבתו של פרק זה ולא הצליח לסיימה בשל מחלתו ופטירתו בעקבותיה בי"א באב תשמ"ח . כמי שהכיר את עבודתו מקרוב ואף ממשיך להעמיק כחלקים ממנה , נעניתי ברצון לבקשה לההדיר ולהשלים את החסר , וזאת מבלי שיכולתי להתייעץ עם הכותב הראשון . בנסיבות אלה נשארתי נאמן ככל יכולתי לכתב היד שנותר עדיין בטיוטה , ולמעט השמטות ניסוח מעטות , תיקונים ביבליוגרפיים ותיקונים אחרים שהתבקשו מאליהם , ושינוי מיקומו של סעיף אחד , נשאר הנוסח המקורי בעינו . עיקר חלקי היה בהשלמת החסר . לאורך כל המקור נוספו קטעים חסרים המבוססים על מחקרים עדכניים ; מספר סעיפים שחסרו הושלמו ( חלקים בזרמים בחינוך התיכוני ובחינוך הגבוה ; תנועות הנוער והחינוך המשלים ; חינוך המבוגרים ; הסיכום ;( תיאורים קצרים של מוסדות חינוך אופייניים ו / או ייחודיים הובאו בסיומם של הסעיפים העוסקים ברמות החינוך השונות ; הביבליוגרפיה הושלמה ועודכנה , והציונים הביבליוגרפיים נכתבו . את כל אלה , שלא הספיק שמעון רשף ז"ל לכתוב , ניסיתי לארוג לכללו של הפרק העוסק בחינוך העברי בארץ ישראל בתקופת המנדט . האחריות על התוספות ובמידה רבה — על השלם ( כך אקווה ) — כולה עלי . תקוותי , שאכן הצלחתי להיות נאמן לרוח המאמר במקורו ובכך להביא לידי גמר את תרומתו האחרונה של שמעון , בן בלפוריה , איש החינוך ההתיישבותי , חוקר באוניברסיטת תל אביב , ממעצבי האוטונומיה בחינוך בישראל , עמית וחבר . יובל דרור 1 פרוטוקולים של הועד הפועל הציוני , א , תשל"ה , עמ' . 219 מבוא *

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help