sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

( ה ) על עסקי הגות שבטרגדיה ( פרק יט ;( 0 ) על הדיבור ( פרקים יט—כב . ( ג . על האפוס ( פרקים כג—כה : ( ( 1 ) אחדות העלילה ( פרק כג ;( ( 2 ) תכונות האפוס ומידותיו ( פרק כד ;( ( 3 ) הטענות כנגד הפייטנים ותשובותיהן ( פרק כה . ( מראשי פרקים אלו ניכר ברור' שהטרגדיה תופסת מקום ראשון בהיקף ובמעלה בספר 'הפואטיקה' שבידינו , שנית לה המימסים . ואלו הם שני התחו מים העיקריים' שבהם מתלבטת פרשנותה של 'הפואטיקה' למן היום' שבו פרסם רובורטלי ( Robortelli ) בשנת 1548 את פירושו לספר זה : מה הן דעותיו של אריםטו בתחום זה ומד , בזה . וכאן נחלקו הפרשנים הרבה זה על זה ואין הסכמה ביניהם' והיו מהם שאמרו שאין נכון אלא פירושם בלבד . כך , למשל' כתב דניאל היינסיוס ( Heinsius ) בשנת ' . 1611 זוהי דעתו של ארים טו , ומה לא להגו הפרשנים בדבר זה ' ? ממאות ספרים ומחקרים שנכתבו בבעיה זו במשך הדורות משובחים מחקריו של ברנייס' אלא שגם הוא לא הצליח להתיר את כל הספקות . ואף על פי כן אין להתייאש מן הדבר ; עוד לא הוכח שהוא בגדר הנמנע' אלא דומה כדאי לנסותו לאור שיטתו של אריסטו , ויש בה בזו כדי לסייע לכך' שנגיע לפחות למקצת פתרונים בעניינים שבהם הספקות מרובים' ועל כגון זה אמר אריסטו עצמו : 'מתוך צמאון לחכמה אדם אוהב גם מקצת פתרון בדברים שםפקם גדול' . ( De caelo 11 , 12 ) וכאן יש לזכור מה שעולה ברור מתוך ראשי הפרקים שלפנינו , שהרצאתו של אריסטו בספר 1 פ'ה אטיקה' על מהות הטרגדיה מקצתה תיאור גופו של עניין ( הפרקים ו—יב ) ומקצתה נורמאטיבית' כלומר : הוראת מידות ודרכי עשייה למי שבא לעסוק בדבר ( הפרקים יג—כב . ( הבחנה זו בין שני האופנים הנבדלים שבהרצאת ספר 1 פ'ה אטיקה' חשובה לשם מניעת טעות ועמעום בהבנת הדברים עצמם " . וכן חשוב לראות' שכל אחד משני האופנים הנ"ל משמש בחלק מסוים של הספר ( כפי שהתווינו עתה את גבולותיו ' ( והוא בו עיקר' ועל פיו נקצבים בו התיאורים והמושגים . למשל : בתחום התיאור סבור אריםטו' שבטרגדיה הגיבור הולך מכישלון להצלחה או מהצלחה לכישלון ! כנגד זה הוא מורה בתחום הנ 1 רמאטיבי ' שבטרגדיה טובה יש להקפיד על מהלך החילוף מרווחה לצרה ולא להיפך . אמנם' פעמים עולה בתחום הנורמא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help