sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לסכסוך דמים שכתוצאה ממנו נעקרו הפליטים הפלסטינים מבתיהם . הואיל ובשנת 1948 נפתחה גם תנועת העלייה ההמונית של יהודים יוצאי ארצות האסלאם לישראל , הדעת נותנת שאותו מאבק לאומי שעקר ערבים מבתיהם , קשור לעקירת יהודים מבתיהם ושוב , כמו בזירה הארץ ישראלית הפלסטינית , מתעוררת שאלת האחריות לכך . אני מקווה שהספר יתרום לדיון בשאלה זו . כידוע , לב הוויכוח ההיסטוריוגרפי מצוי בחקר הזירה הארץ ישראלית הפלסטינית , ואילו במה שקשור לחקר היהודים בארצות האסלאם התמקד הוויכוח עד עתה ביהודי עיראק . יהדות מרוקו , הגדולה בתפוצות היהודיות בארצות האסלאם , לא זכתה כמעט לדיון בשאלת הנסיבות שבהן יצאו היהודים ממנה . דומה שדיון כזה לא התפתח בראש ובראשונה בגלל העדר מחקרים בנושא מן הצד המרוקני והערבי , עד לשנים האחרונות ממש . ההיסטוריוגרפיה הציונית על יהודי צפון אפריקה , לעומת זאת , התפתחה יפה וראשיתה בתקופה הנידונה בספר זה . שניים מחלוציה , אנדרה שוראקי וחיים זאב הירשברג , ימלאו בספר תפקיד : שוראקי כפעיל בזירת המאבק הפוליטי בנושא יהודי מרוקו והירשבךג כעד ראייה , אשר ערך מסע למרוקו בשנת 1955 והשאיר לנו את התרשמויותיו . בעקבותיהם באו חוקרים , בראשם דוריס בן סימון דונאת ומיכאל מ' לסקר , שכתבו ספרים חלוציים על תקופת השלטון הקולוניאלי והעלייה ; הארגון הציוני במרוקו עד 1948 זכה למחקר משובח פרי עטו של צבי יהודה , וכן תרמו חוקרים יהודים נוספים מאמרים רבים לחקר הציונות והעלייה ממרוקו . ואולם בדיאלוג עם ההיסטוריוגרפיה הזאת וכן עם היסטוריונים צרפתים בני התקופה הקולוניאלית החל הצד המרוקני והמוסלמי רק לאחרונה . חוקר מרוקני חשוב , מחמד קנביב , נותן ביטוי ברור ובשל לגישת ההיסטוריוגרפיה המרוקנית לשאלה זו , בספרו "יהודים ומוסלמים במרוקו , ( Juifs a "Tirrci rai an " 1948-1859 . ( Mciroc 1 S 59-194 S iprtn לא נותר , כמובן , מחוץ לוויכוח הפוליטי , המספק דלק חשוב להיסטוריוגרפיה הישראלית . עם זאת , גישתי מושפעת מחקר הלאומיות בשני העשורים האחרונים וממודעות לאופיה הדינמי והמתפתח של הזהות הלאומית , שאינה בהכרח קבועה מראש . לפיכך דומני שהמחקר המוגש בזאת לקורא משוחרר , לפחות במידה מסוימת , ממחויבות גמורה לצד אחד בסכסוך הלאומי . כמו כן , במהלך עיסוקי בתולדות היהודים בצפון אפריקה הקולוניאלית פיתחתי תפישות מתודולוגיות מסוימות הנוגעות למבנה החברה היהודית בארצות אלו , ולגורמים להתפתחות ההיסטוריות המיוחדת להם , בהשוואה לזו של הרוב המוסלמי . המפתח לגישתי הוא הדגשת האופי המייחד את המיעוטים היהודים , המרכיבים רשת של קהילות המשתרעות על פני רוב אזורי העולם . לא בכל התקופות ולגבי כל התפוצות היתה חשיבות דומה לאופי זה של המיעוטים היהודים , אך במאה העשרים היתה לכך חשיבות מכרעת . תוצאותיו של ייחוד זה יתפרשו בהדרגה בספר דרך האספקלריה של יהודי מרוקו . הלאומיות עומדת במרכזו של הדיון בספר זה וההתפתחויות בתחום זה במרוקו סיפקו את אמת המידה שקבעה את גבולותיו הכרונולוגיים של הספר .

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help