sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

דברי ישו" ( ראה להלן , ( ואילו היהודי מפנה את בן שיחו לראציונאליות הדתית הבודקת : "למה אינך מסתכל באמונתך בשכל ובנתיב היושר ? כי ידבר עם גדול , והוא אדם מבין לעיין בעניין אמונתו שלא יטעה כי היא עיקר המעשים . והרי אתה מאמין אמונה אחרת שאין השכל מצדיק אותה . " וכך , בשומעם את טענות מתנגדיהם , פורצים מחברינו בצעקה , " המקום ישמרנו מאמונה כזאת שאין השכל נושא אותה , " שכן אמונת אמת חייבת להיות אפשרית על פי השכל האנושי . " שורש האמונה שתול על פלגי מי השכל והתבונה בחכמה ובדעת נכונה . " כך נבחנות כל האמונות הנוצריות לפי קנה מידה של הראציו , וכותב ר' יוסף כנגד הנוצרי : "שכלי לא ייתן אותי להפחית גדולת השם יתעלה . " ... כללו של דבר , על היהודים למנוע ולהימנע מסטיות מ"דרך האמת" או "דרך השכל" בתקווה , ש"יפקחו העיורים עיניהם ויאמרו אך שקר נחלו אבותינו הבל ואין בם מועיל . " אכן , שאלת האבות ובעיית הרציפות בהמשכת הבחירה האלוהית תפסה מקום נכבד בוויכוחים מעין אלה . דומה שצלילי הוויכלח בשאלה זו נשמעים לאדם המודרני טעי ? היפוך אירוני . הכנסיה טוענת מראשיתה : "אני ישראל האמיתי , ( verus Israel ) ולי ולבניי הבחירה , ייחוס האבות והברכה , " שהועברו מן הסינאגוגה — ישראל בבשר לשיטתם — בעוון דחיית ישו . והיהודים טוענים : לא , כי אין אתם יכולים להיות ישראל , לא בשם , לא בשפה , לא בהזדהות שבלב עם העבר ההיסטורי הממשי ולא במציאות שבהווה . ולא זו בלבד 9 הוא אף משתמש בספרות הפילוסופית היהודית שלפניו ומסתמך במקום אחד על ספר חובות הלבבות לר' בחיי אבן פקודה . כידוע , תירגם ר' יוסף את "חובות הלבבות" מערבית לעברית . 10 ספר הברית מסתיים בסעיף מקוטע הדן בשאלה זו . עיין להלן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help