sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

גמור ליהדות הלאומית . ' לציונות . אמנם , רוזנצווייג התייחס באהדה למפעל הציוני והתנגד במרץ לכל ניסיון של היהודים הליבראליים להפוך את ציון לסמל בלבד . אך הוא ראה את מפעלנו בארץ מנקודת מבט לא ציונית בהחלט . בשבילו היה יישוב ארץ ישראל רק אחד הניסיונות הרבים שאנו עושים כדי להבטיח את קיומנו . אנו מחוייבים להאריך את חיינו מהיום למחר , וממחר למחרתיים , כדי שנחיה , כדי שיהיה מוכן בידינו תמיד אותו 'היום' העלול ליהפך להיום הנצחי של הגאולה . במובן זה מעריך הוא את יישוב ארץ ישראל כאחד האמצעים החשובים המאריכים את חיינו , אבל אין הוא שותף להשקפה היסודית של הציונות , הרוצה שישראל יחזור וייכנס אל ההיסטוריה . עם ישראל מושרש בגאולה , בקץ הימים , ואיננו יכול לקחת חלק במלחמות העמים בתוך הזמן . ההיסטוריה היא עניינם של העמים הנלחמים על חלקם בתוך המרחב ובתוך הזמן , כי כל העמים רואים לפניהם את הזמן שבו יחדלו להתקיים ושפתם תמות אתם . רק אנו היהודים איננו יכולים לתאר לנו את הזמן שבו נחדל להתקיים . אנו ויתרנו על כל הגורמים הערבים לקיומם של העמים , על הארץ , על השפה ועל נוהג החיים , ובכל זאת אנו חיים , מושרשים בתוך עצמנו , בתוך גופנו ודמנו . וההשתרשות הזאת בתוך עצמנו ערבה לנו לנצחון חיינו . אנו חיים כביכול כבר עתה מבחינת מה בימות המשיח . זוהי משמעותה של היהדות , שהיא — בתוך עולם בלתי נגאל — מקדימה את הגאולה ובעצם חייה נטולי ההיםטוריה ערבה לימות המשיח . בכל שבת ושבת מקדים וטועם היהודי טעם הגאולה , והשנה היהודית כולה היא הטרמה כזאת של חיי הגאולה . ואילו העולם הנוצרי נמצא בדרך לקראת הגאולה ואיננו משיג אותה ואיננו יודע את טעמה . הוא בדרך אל המטרה , ואנו הגענו . הבדל זה בין היהדות ובין הנצרות מטביע את חותמו גם על היחיד , הפרט . היהודי נולד כיהודי , ואילו הנוצרי נולד כגוי ורק על ידי הטבילה הוא נעשה לנוצרי . לכן תמצא אצל הנוצרי הרבה יותר מן העשייה ומן ההתעוררות הדתית הפנימית , בזמן שליהדות צפויה סכנת ההתאבנות . גם את העברת יום המנוחה מן השבת אל היום הראשון רואה רוזנצווייג מבחינה זו . השבת היא הקדמת הגאולה ; היא זכר למעשה בראשית וזכר ליציאת מצרים , כלומר , להתגלות על הר סיני . מעשה בראשית , ההתגלות , הגאולה — שלוש הנקודות המכריעות שהן כעין קשרים בחבלו של העולם , מתאחדות בה . היהודי מתפלל . בתפילת המזון של השבת ליום שכולו שבת , כלומר ליום הגאולה , לאחרית 2 השווה יעקב פליישמן , פראנץ רוזנצווייג כמבקר הציונות ( ויוני בית הלל על פראנץ רוזנצווייג , ירושלים , תשט . ( ז"

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help