sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

מכירות בנצרות , עמדה סניגורית , הן מודות בנצרות רק כאמת יחסית , הנתונה במחציתה בטעות ואשר מיוערת רק לסלול את הדרך אל האמת של היהדות . ואילו אצל רוזנצווייג גם היהדות וגם הנצרות הן אמיתות חלקיות בהשוואה עם האמת האלוהית השלמה ; אבל ביניהן לבין עצמן הן בעלות מעמד שווה . גישה זו מגלה לגבי כוליות העולם פתיחות לב של היהדות , שלא הושגה לפני זה אף פעם . ' התיאולוגיה היהודית ראתה עד כאן את הנצרות ואת האיסלאם גם יחד כסוללי דרך ארעיים ליהדות . רוזנצווייג מייחס לנצרות מעמד שונה מזה של האיסלאם . האיסלאם —כך הוא טוען —לא הצליח להתגבר על היסודות האליליים שבקרבו והרכיב רק באופן חיצוני את האמונה באל אחד על הנטע הזר של האלילות . האיסלאם משמש לו ב'כוכב הגאולה' כרקע החשוך , אשר לגביו בולטת הקירבה בין היהדות והנצרות , שהן משלימות זו את זו . לכל אחת תפקיד משלה ; בקץ הימים תשלים כל אחת את תפקידה ותיעלם בפני האמת האלוהית האחת . בתוך הזמן שונות הן זו מזו . היהדות היא האש , הנצרות — ק ר נ י ה א ו ר היוצאות מן האש למרחקים ! היא הדרך הנצחית לקראת המטרה , הבאת הבשורה לגויים . יהדות ונצרות זקוקות אפוא זו לזו . היהדות השיגה את מטרתה . היא חוסה תמיד בצל אביה שבשמים . אמנם , תמורת האושר הזה צריכה היא לשלם מחיר גבוה מאוד . מטה שלטונה נשבר והכנסייה מריעה בניצחון . אך מה הוא כל הסבל הזה לעומת הביטחון החי 1 ישראל הוא עם עולם , העם אשר על ידי עצם קיומו , עצם פרייתו והתמדת הזרע הקדוש , מעיד על אלוהיו בעולם הזה . בפסוק , אשר ממנו עולה ונשמעת תרועת הניצחון האמיתית , מתחיל רוזנצווייג ב'כוכב הגאולה' את הפרק 'האש או חיי העולם' המוקדש ליהדות : 'ברוך שנטע חיי עולם בתוכנו . ' כאן רואה הוא את ההבדל המכריע בין ישראל ובין הנצרות , אך גם בין ישראל לעמים . ישראל מעיד על ידי עצם קיומו הפיסי ; ההולדה הופכת כאן להעדאה , הנצרות מחויבת למלא את תפקידה על ידי גידולה המתמיד , על ידי המיסיון . ישראל אינו זקוק לכך . ישראל יצא כביכול מתוך ההיסטוריה , מתוך העולם , מכסה את עיניו , כי הוא רוצה לראות רק דבר אחד , את הגאולה של האנושות , את סופה של ההיסטוריה . וכל ההיסטוריה שלפני הגאולה איננה מעניינת את היהודי , אין הוא רוצה עוד להתערב ולקחת חלק בה ; הוא רוצה לחיות ולשמור על חייו עד אותו הרגע שלו הוא מצפה . אין צורך לומר , שתפיסה תיאולוגית קיצונית זו של היהדות על-ידי רוזנצווייג מתנגדת ניגוד

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help