sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

ביאיגרתו אל העבריים' את הנצרות כמסקנה הגיונית של היהדות . גם המים יונרים דורשים , שיהודי ישמור את מצוות היהדות בשעת התכוננו לקראת הטבילה . שהרי רק הטבילה תשחרר את היהודי —כך דעתמ —מן החובה למלא אחרי המצוות . רוזנצווייג נאבק , אחרי אותה השיחה בלילה , במשך חודשים היאבקות פנימית קשה . בא הסתיו , 1913 הימים הנוראים ממשמשים ובאים . רוזנצווייג , אשר גילה כבר להוריו את החלטתו להתנצר' רצה להילוות אל הוריו לתפילה בראש השנה וביום הכיפורים . אך אמו לא רצתה בזה , כי היא ראתה בתפילה זו עם הציבור של איש , העומד לעזוב אותו , ביזיון לקהילה . יאבוא לבית הכנסת ואבקש לגרש אותך . בבית הכנםת שלנו אין מקום לכופרים . ' רוזנצווייג החליט לנסוע לברלין ובילה את יום הכיפורים בבית כנסת קטן של יהודי מזרח אירופה , והתפילה הזאת של יום כיפוריס זה החזירה אותו ליהדות . הוא יצא מבית התפילה , והוא אדם אחר . בפעם השנייה כבשה אותו האמונה , והפעם אמונת אבותיו . ביום 31 באוקטובר כותב הוא אל קרובו ארנברג ' . רודי היקר , אני מוכרח להודיע לך דבר , אשר יגרום לך עגמת נפש ולא יהיה מובן לך . לאחר שיקול דעת ממושך , וכמו שאני סבור מעמיק , הגעתי לידי ההכרעה , לחזור בי מהחלטתי . החלטה זו אינה נראית לי עוד הכרחית , ולכן , במקרה שלי , אינה נראית לי עוד אפשרית . אני נשאר אפוא יהודי ' . עלינו לתת דעתנו על נוסח זד . של המכתב ! ההתנצרות איננה נראית לו עוד הכרחית , מכיוון שהוא יהודי . באחד המכתבים המאוחרים יותר ניסח רוזנצווייג את הדבר במלים הבאות : 'האם צריך אני להתגייר לנצרות , אני שנבחרתי מלידתי ' ? ההכרח להתגייר קיים בשביל הגויים עובדי האלילים ? בשבילם הנצרות היא הדרך אל האמונה , הדרך מן היבך אל האב שבשמים . אבל ליהודי דרך זו של התגיירות לנצרות אינה הכרחית , מכיוון שהוא כיהודי נבחר מלידתו ומלכתחילה קרוב הוא אצל אביו . באותו מכתב אל ארנברג ממשיך רוזנצווייג : 'הנצרות מכירה באלוהי ישראל , אך לא כאלוהים אלא כ"אביו של ישוע הכריסטוס . " הנצרות עצמה דביקה ב"אדון" רק משום שהיא יודעת שאין דרך לבוא אל האב בלתי אם על ידיו . הוא יישאר "האדון" אצל כנסייתו לעולם , עד קץ הימין . אז שוב לא יהיה "אדון" ויהיה כפוף לאב . כי ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד . אנו מסכימים בינינו לגמרי אשר לכריסטוס וכנסייתו ומשמעותם לעולם כולו % אין איש יכול לבוא אל האב בלתי אם על ידיו . אין איש יכול לבוא אל האב ! אולם המצב שונה לחלוטין לגבי מי שאינו צריך לבוא אל האב , מאחר

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help