sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

' כוכב הגאולה' הוא ניסיון של תיאולוגיה של היהדות' והריהו , בדורות האחרונים , הניסיון החשוב ביותר בתיאולוגיה שלנו . אך כוכב זה לא נפל פתאום מן השמים . רוזנצווייג לא גדל באווירה יהודית . העניינים שהעסיקו אותו בזמן נעוריו היו בעיקר ענייני האמנות , המוסיקה , הציור . כיצד הגיע יהודי צעיר זה דווקא לכתיבת תיאולוגיה של היהדות ? זה , אחד הפרקים המרתקים ביותר בהתפתחותו של יהודי באותו הדור : התפתחות של צעיר שגדל בתוך עולם ספוג תרבות , אך רחוק מאוד מכל עניינים שבאמונה , ונכבש פתאום לאמונה , ומשנכבש הוא מחליט לעבור לנצרות , ופתאום , על סף ההתנצרות , הוא חוזר בו , שב אל יהדותו , מתעמק בר , עד לידי כך שיוצר הוא תיאולוגיה של היהדות . אהרי ההתפתחות הזאת נוכל לעקוב במכתביו , שפור סמו אחרי מותו בשנת 1935 על ידי ע . א ; סימון ועל ידי אשתו של רוזנצווייג בכרך גדול של 743 עמודים ( קטעים מן המכתבים תורגמו לעברית בספרו של נחום גלאצר : פראנץ רוזנצווייג' חייו ומעשיו , תשי . ( ט" ביום 2 בנובמבר — 1909 רוזנצווייג היה אז בן — 23 כותב הוא מכתב אל הוריו , שבו נמצא את הסימנים הראשונים לכך , שחל בו שינוי גדול ושהוא החליט להתייחם בכובד ראש אל שאלות האמונה . באותו הזמן התנצר קרובו , האנס ארנברג . הוריו של רוזנצווייג כתבו לבנם , שהם רואים בהתנצרות זו עניין של ביזיון . רוזנצווייג עונה להם מתוך התרגשות , שהוא בעצמו יעץ לקרובו להתנצר . האנם , כך הוא כותב , הרגיש בלבו את הצורך להשתייכות דתית אמיתית , ומכיוון שהוריו הזניחו את חינוכו הדתי היהודי ומנעו ממנו את ידיעת הדת שבה נולד — מוטב , לפחות בדיעבד , שבשביל ילדיו תהיה לו דת המספקת את צרכיו . דת משה , ה'קונפסיוך , התרוקנה מכל תוכן ואיננה אלא ענין של השתייכות רשמית . האם תוכל השתייכות משרדית זו לספק צרכים דתיים אמיתיים ? רוזנצווייג משווה את דת משה שהתרוקנה מתוכנה לארנק כסף ריק , וכותב להוריו : 'אם יש לי ברירה בין ארנק ריק לבין חופן יד מלא כסף , האם אבחור בארנקי' והוא ממשיל : 'אנו נוצרים בכל הדברים , חיים במדינה נוצרית , מבקרים בבתי ספר נוצריים , קוראים ספרים נוצריים , בקיצור : כל תרבותנו בנויה על יסודות נוצריים . ולכן קל לו מאוד למי שאין לו מעצורים מיוחדים להסיק את המסקנה ולקבל עליו את הנצרות . ' היהדות נעשתה לארנק ריק , מפני שהבית היהודי התרוקן מתוכנו ! הילד היהודי הגדל צריך לראות את היהדות בעיניו , לטעום אותה בפיו , לשמוע אותה באוזניו ; הדת צריכה להיות חתומה בבשרו . וכל זה אינו בנמצא עוד ביהדות הגרמנית , באותם החוגים העשירים שעמהם נמנו הוריו

מוסד ביאליק

מכון ליאו בק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help