sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

להעצים אותן , ולעצב עולם שבו נשים , גברים , ומי שמסרבים או אינם יכולים להיכלל באחת משתי הקטגוריות הללו , יוכלו לעצב את הביוגרפיות האישיות , המשפחתיות והחברתיות שלהם ללא מחיר מגדרי . האפיסטמולוגיה הפמיניסטית מובילה להבנה שכל מחקר הוא פוליטי , כיוון שהוא מתקיים בתוך מערך של יחסי כוח ומהווה פעולה בתוך יחסי כוח אלו . הבנה זו , יחד עם העמדה האקסולוגית ברבר החובה למגר את הדיכוי החברתי של נשים , מציבות את החוקרות הפמיניסטיות בחוד החנית הביקורתית , המופנית גם על ירי זרמים ביקורתיים אחרים , כנגד האתוס האקדמי הפוזיטיביסטי המקובל של הפרדה בין השדה האקדמי לשדה הפוליטי . לא רק שמחקר אינו יכול להיות א פוליטי , ולו בגלל ההכרעה הערכית מה חשוב לחקור ומה חסר חשיבות , ועל כן אינו ראוי לתשומת לב מחקרית , אלא שלאנשי ולנשות האקדמיה , המהווים אליטה פריווילגית , מוטלת חובה מוסרית לפעול למען חברה צודקת והומנית יותר . עיגון המחקר והעשייה האקדמית בפעילות למען שינוי חברתי נעוץ גם בהיסטוריה של התנועה הפמיניסטית , שכן האקדמיה הפמיניסטית צמחה מהאקטיביזם הפמיניסטי . חוקרות פמיניסטיות חייבות לפעילות השטח את פיתוח התודעה הפמיניסטית , ( Hesse-Biber , 2007 a , p . 5 ) ופעמים רבות גם את איתור הבעיות והחזון הערכי , שהיוו ועודם מהווים מצע פורה להמשגה תיאורטית ולמחקרים אמפיריים . המחויבות לעמדה פמיניסטית הובילה חוקרות שלא להסתפק בבחירה בנושאים רלבנטיים לחיי נשים , אלא לראות בנשים , בהתנהגויותיהן , בנטיותיהן , בחלומותיהן , בשאיפותיהן ובפחדיהן , מקור להמשגה מחודשת של הנורמלי , הראוי והמוסרי , שמחלצת נשים ונשיות מהקטלוג שיצר המדע הפטריארכלי כ"אחר . " כך , למשל , הציגו קרול גיליגן ( 1995 ) קריאה לגבי ההתפתחות המוסרית של נערות ; ננסי צ'ודורוב ( Chodorow , 1978 ) את התיאוריה לגבי ההתפתחות הפסיכו סקסואלית והקשר עם האם , ואדריאנה קבררו ( Cavarero , 1995 ) את קריאתה במיתוס על פנלופה , תוך כדי שחרור מהשימוש בקטגוריות "הגבריות" לגבי מהו מוסרי , מהי התפתחות פסיכו סקסואלית נורמלית , ומהי נאמנות . חילוצן ופיתוחן של נורמות מוסריות אלטרנטיביות למוסר הגברי ההגמוני , מהוווים דוגמה אחת לחיבור בין מחקרים אקדמיים לבין שינוי חברתי . חוקרות רבות סבורות שהאקסיולוגיה הפמיניסטית מחייבת את החיבור הזה , אולם , לכאורה , קיימת מחלוקת לגבי טיבו . יש הרואות בפיתוח תיאורטי ובהצגת שאלה שלא נשאלה קודם תרומה לשינוי חברתי ; יש המקוות לתרומת המחקר להעלאת תודעה ולשחרור תודעתי של החוקרת , הנחקרות והקוראות ; ויש המתעקשות על הפקת ממצאים הרלוונטיים למאבק פוליטי או לרפורמות מדיניות מסוימות , כתנאי להכרה במחקר כתורם לשינוי חברתי . ( DeVault , 1999 , p . 31 ) לשיטתנו , לא מדובר במחלוקת ואין הכרח לבחור דרך אחת ליצירת שינוי חברתי ( ראו גם Reinharz , . ( 1992 , p . 252 זאת , בין היתר , כיוון שפעמים רבות פיתוחים תיאורטיים מובילים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help