sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פסיכולוגיים , סוציולוגיים והיסטוריים , הציגו חוקרות פמיניסטיות , החל משנות ה 60 של המאה ה 20 ואילך אלטרנטיבה , בדמות מחקר אשר מתבצע על ידי נשים , על נשים ולמען נשים . מחקר זה לא התמקד רק בנשים "חשובות , " אלא בחייהן של נשים מכל שכבות האוכלוסייה ובסוגיות המטרידות אותן . סוגיות דוגמת הגוף הנשי וחשיפתו לאלימות ולמשטור ; אמהות כחוויה מעצימה ומדכאת ; ממשקים בין מגדר , עוני וגזע ; אחווה בין נשים ; ואפליית נשים במוסדות חברתיים דוגמה שוק העבודה ומערכת המשפט , זכו לראשונה לתשומת לב ממוקדת ומעמיקה Meyers , ) . ( 1997 גם בישראל החלה להתפרסם כתיבה פמיניסטית על נושאים אלה , בתחילה על ידי פוליטיקאיות ואקטיביסטיות ( למשל , אלוני , ; 1976 סבירסקי , , ( 1984 ולאחר מכן על ידי חוקרות מתחומים שונים ( ראו , בין היתר בקבצים : יזרעאלי , פרידמן ושריפט , ; 1982 רדאי , שלו וליבן קובי , ; 1995 יזרעאלי ואחרות , Azmon ; 1999 . (& Izraeli , 1993 ; Swirski & Safir , 1993 חוקרות פמיניסטיות הצטרפו אפוא והיוו מקור השראה למהלך רחב , שכלל גם מחקר על קבוצות מוחלשות אחרות כגון מיעוטים גזעיים ואתניים , על ידי סימון אנשים "רגילים , " ובהקשר הפמיניסטי , נשים "רגילות , " חוויותיהן וקולותיהן , כמקור ידע לגיטימי וכזירת מחקר ראויה . הוגות וחוקרות שונות עסקו במשמעויות האפיסטמולוגיות של סימון זה ופיתחו את הדיון בהן לכדי אפיסטמולוגיה של נקודת המבט . ( Feminist Standpoint Epistemology ) על פי אפיסטמולוגיה זו , הפעולות היומיומיות משוקעות במבני כוח של הזדמנויות ואילוצים מטריאליים ותפיסותיהם של בני אדם מעוצבות בהתאם למיקומם בהיררכייה של מבני הכוח . על פי אפיסטמולוגיה זו , תנאי להבנת מבני הכוח ופעולה פמיניסטית של היחלצות מכבליהם , הוא הבנת המציאות דרך עיני הסובייקטים הפועלים בתוכם Harding , ) . ( 2007 אכן , ההתמקדות בחוויות השגרתיות של נשים , אפשרה לחוקרות לעמוד על הדרכים המגוונות שבהן מתבטאות בחיי היום יום הזיקות העמוקות בין האישי לציבורי , ולנתח את הפרקטיקות , המוסדות והייצוגים החברתיים , אשר מכתיבים ומעצבים את נחיתותן החברתית של נשים . התפתחות זו הייתה בעלת תרומה להרחבת השיח הפמיניסטי , כיוון שאפשרה להצביע על נחיתותן של נשים בשל היותן נשים הן בספירה הציבורית והן בספירה הפרטית , וכן אפשרה תיעוד ושיום ( namimg ) של הפגיעות שמתרחשות נגד נשים רבות במהלך חייהן Brooks , ) . ( 2007 הצבת התנסויותיהן של נשים במרכז המחקר כאבני הבניין של צבירת הידע , מביאה לראייה מורכבת של עולמן של נשים . נשים מתגלות ככאלה שמקיימות יחסים מורכבים עם ההקשר החברתי של אי השוויון המגדרי Stanley & Wise , ) . ( 1983 בהיותן שייכות לקבוצה מדוכאת , מפתחות נשים תודעה כפולה , שיש בה מודעות גם לחיי עצמן וגם לחייהם ולמצבם של גברים , השייכים לקבוצה המדכאת . במובן זה , נשים הן מקורות לידע ייחודי . מצד אחד , הן מודעות למה שמצופה מהן ולאופן שבו מגדיר אותן הסיפור ההגמוני . אך מצד שני , ובה בעת , הן יודעות לתאר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help