sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

היד . המאמר על קדיש יתום מופיע בפרק הרביעי שבספר . "המאמרים בפרק האחרון , " הסביר אוריאל טל , "דנים בדרכים אחרות ביהדות ... הם מצביעים על דרכי ביניים , בין מסורת להתחדשות . " כדי להבין את הדברים על בורים , ראוי להבהיר את מושגי המסורת וההתחדשות , קודם שבאים להבין "דרכי ביניים , בין מסורת להתחדשות . " אפשר , כמובן , להעמיק בהבנתו של כל אחד משני המושגים הללו , אבל בשל קוצר המצע לא נאריך בזה כאן ונסתפק בכמה הבהרות . נוח לתת מבט ראשון במושג המסורת ממרומי מעוף הציפור . מסורת היא צורת קיום היסטורית , אשר בה עוברים מדור אחד למשנהו , שוב ושוב , מרכיבים מרכזיים של החיים - שפה , מושגים , רעיונות , אמונות , דעות , השקפות , הבחנות , נאמנויות , תפיסות , ערכים , גישות , מנהגים , טקסטים ועוד כהנה וכהנה . במבט שני במסורת כלשהי יעלו שאלות מושגיות ועובדתיות מורכבות , אבל אין כאן מקום להאריך בהן . מטבען של המסורות המעסיקות אותנו הוא שהן רבות משתתפים , לא רק במהלך הדורות , אלא בכל דור ודור . במסורת לאומית , מרכיבי צורת הקיום ההיסטורית עוברים לא מזוג הורים לילדיהם , אלא מבני העם כולו לילדיהם אחריהם . שוב , באותו מבט ממרומי מעוף הציפור , בני העם נראים מעבירים אותם מרכיבים לבני הדור שאחריהם . ושוב , במבט שני יעלו שאלות מושגיות ועובדתיות מורכבות , וגם בהן אין כאן מקום להאריך . על רקע זה , ברור שלא מלאכה של מה בכך היא לאדם לאפיין באופן אחראי את מה שהוא מכנה "המסורת היהודית . " אף על פי כן , ניתן לומר , כדי להבין את אוריאל טל , כי כל מה שנוצר בידי יהודי , בתור ביטוי של הזהות העצמית היהודית שלו , ועבר ממנו אל יהודים אחרים , בתור ביטוי של הזהות העצמית היהודית של כל אחד מהם , ומהם הלאה , שוב ושוב , לפחות פעמים אחדות , ותמיד בתור ביטוי של זהות עצמית יהודית , הוא חלק מתוך מה שראוי לקרוא לו "המסורת היהודית . "

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help