sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על מותו של משה מנדלסזון , ראשם של המשכילים הללו . בהגיעו לברלין התקרב אל החברים העיקריים של חוג 'המאספים , ' והם יצחק אייכל ודוד פרידלנדר ; כמו כן בא במגע עם בני משפחות יפה איציג ואפרים , שהיו אז העשירות שבקהילת ברלין . לכבוד חתונה שנערכה בבית יפה איציג חיבר רומאנילי מחזה מיתולוגיאליגורי מפואר בשם 'הקולות יחדלוך . ( 1791 ) טכסט זה סודר ונדפס בבית המלאכה של 'חינוך נערים' שפעל להפצת ספריהם של משכילי ברלין . באותו המוסד הדפיס רומאנילי גם חיבורים אחרים וביניהם את 'משא בערב' , ( 1792 ) שפרסם את שמו יותר מכל ספריו האחרים . משנת 1793 ואילך ישב בווינה והתפרנס ממלאכת הגהה בבית הדפוס הנודע של קירצבק , שעבר לאחר מכן לידי אנטון פוךשמידט . וכמו בברלין הגיש גם כאן מחזה מיוחד לחתונה שנערכה אצל משפחת ארנשטיין , המיוחסת שבין משפחות וינה היהודיות . יצירה חדשה זו נקראה 'עלות המנחה' ונדפסה ב 1793 בדפוס קורצבק בצירוף תרגום שקול לאיטלקית . בסופה של המאה השמונה עשרה השתנתה מפת אירופה במידה מדהימה . הגייסות של ראשי המהפכה ובעקבותיהם צבאותיו של נאפוליאון פשטו מזרחה ודרומה מצרפת וכבשו שטחים גדולים . ההאבסבורגים נאלצו לוותר על תחומי שלטונם שבאיטליה . ארץ מולדתו של רומאנילי הועמדה תחת חסותה של הרפובליקה הצרפתית והוא החליט לחזור אליה . ב 1799 מוצאים אנו אותו בטריי סטה , וב 1807 יושב הוא במאנטובה . דמותו של נאפוליאון הלהיבה את דמיונו , וכמו רבים אחרים האמין בתומו , כי עם ישראל יוצא מעבדות לחירות ועומד להתקבל בחבר האומות הנאורות . הוא לא ראה עוד טעם לשמור אמונים לשושלת הקיסרים שבווינה והביע את התפעלותו ממעשי קיסר צרפת בשירי תהילה עבריים ואיטלקיים . לפי פקודתו של נאפוליאון התכנסה בפאריס ב 1807 ' הסנהדרין , ' היינו אסיפת נציגיהם הרשמיים של יהודי צרפת ואיטליה . באותה השנה הוציא רומאנילי קונטרס מיוחד בשם ' זמרת עריצים , ' ובו הגיש לקוראיו תרגומים איטלקיים של שירים ותפילות שנתחברו בידי אחדים מחברי הסנהדרין . כל ימיו לא הצליח רומאנילי להגיע אל המנוחה והנחלה . הוא היה אמנם בעל הכרה יהודית , איש שלם עם אלוהיו , אך לא דקדק בכל מצווה קלה כחמורה ועורר בכך את חמתם של האדוקים ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help