sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מבוא החל מאמצע המאה השמונה עשרה קמו במערב אירופה סופרים אמיצים ובעלי חזון ששאפו לשינוי ערכים מוחלט בסדרי החברה , לביסוסה על יסודות הצדק והאהבה לזולת ולמיגורם של השליטים העריצים . דבריהם מצאו אוזניים קשובות והביאו לתוצאות מו חשיות : המהפכה הכבירה של שנת 1789 טיאטאה את המשטר שהיה קיים בצרפת , ביטלה את ההבדלים בין המעמדות ושימשה דוגמה לשוחרי החופש בארצות אחרות . גם לאחר שחידש נאפוליאון את שלטון היחיד שלו בצרפת נשארו רוב כיבושי המהפכה והישגיה בתוקפם . בימים הללו חל מפנה מכריע אף במצבר של המיעוט היהודי במערב אירופה . במשך מאות שנים היה מושפל ונרמס , ולפתע פתאום ראה אור גדול לנגדו . בסופו של דבר לא נתמלאו כל התקוות שתלה באנשי המהפכה ובנאפוליאון יורשם , אך אין ספק כי באותם הימים הוחש תהליך התקרבותו אל האומות שבתוכן ישב . ההתקרבות הזאת הביאה לעתים תכופות להתבוללות ולטמיעה בסביבה . שמואל רומאנילי היה מנציגיו הבולטים של דור תהפוכות זה במחנה הסופרים . הוא נולד בשנת 1757 במאנטובה , שהיתה אז עיר ואם בישראל , מקום מושבם של סופרים , הוגי דעות ומשו ררים . הכנסייה הקאתולית שלטה אמנם במאנטובה כמו ביתר ערי איטליה וטיפחה בכל מקום את השנאה לישראל . אולם למזלו של רומאנילי גדל הוא בחסותו של שלטון סובלני באופן יחסי : מאנטובה השתייכה לכתר ההאבסבורגים שבווינה , והקיסר יוסף השני ( מלך מ 1765 עד ( 1790 שיפר במידה ניכרת את תנאי חייהם של נתיניו היהודים . יש לציין שיהודי איטליה היו עדיין מעורים בתרבות העברית , וגם רומאנילי זכה לקבל חינוך מסורתי מקיף . עם זה היה בן בית גם בלשון האיטלקית ובספרותה ובמרוצת הזמן רכש לעצמו השכלה כללית רחבה , כפי שלא היתה שכיחה אפילו בחוגי היהודים הנאורים . הוא שמע עשר שפות , ומלבד העברית והאיטלקית ידע על בוריין את האנגלית , הצרפתית והספרדית , והכיר את יצירות המופת שנכתבו בהן .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help