sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הומרוס > מבוא

Page:יב

ידו המאחדת והמרכיבה של אמן גדול , העושה בחומרים שהגיעו לידו כבתוך שלו , והופך אותם ליצירתו המוגמרת והמקורית . אין היא מתעלמת מאותם 'חומרים ' - מאותה מסורת של שירה שבעל פה שקדמה ליצירות שבידנו . אין היא מתעלמת גם מן הבעיות שמציגים הלשון החומרית והעולם החומרי המשתקף ביצירות . הפרק השני מוקדש כולו לבעיות אלו . אין איש מכחיש - ורה רומיי מקבלת את מסקנות המומחים כדבר המובן מאליו - שהלשון היוונית של ה'איליאדה' וה'אודיסיאה' היא 'לשון כלאיים , ' שאיש לא דיבר בה מעולם , ויש בה זה לצד זה ניבים שונים , צורות לשון שונות ושכבות שונות מתולדות השפה היוונית העתיקה . תמונה דומה עולה גם מן הממצאים הארכיאולוגיים . החומרים , החפצים ודרכי החיים המופיעים באפוס ההומרי מייצגים שעטנז של תרבויות חומריות מתקופות שונות בתולדותיו של העולם היווני בקדמותו . הקורא ה'אנליטי , ' שאינו מסוגל להתמסר ליצירת ספרות ללא ניתוח וביקורת , נוטה להיטפל לאותן 'סתירות , ' וחלק גדול מן הספרות המדעית מסייע לו ב'אנליטיותו . ' הקורא הרגיש , מסוגה של דה רומיי , חש בקוראו יצירות אלה שיש בהן מבנה , עלילה , עולם דמיון ועולם מחשבה שקשה להניח שאינם - ברובם הגדול - פרי רוחו של יוצר אחר גדול . אולי אין זה מקרה שאבי הגישה האנליטית בביקורת החומרית , פרידריך אוגוסט וולף ( ראה פרק ב , סעיף , ( 4 ההתוויה פעם במכתב לאחד מידידיו , שכאשר הוא קורא את השירה החומרית להנאתו , ולא כחוקר , אין הוא יכול שלא להודות באחדות היד היוצרת שמאחוריה . אולי אין זה מקרה שז'קלין דה רומיי - אם כי לבה נוטה לחוש שיש כאן משורר אחד גדול שיצר , מתוך החומרים שברשותו , שתי יצירות מופת - מוכנה לעתים להורות בפה רפה באפשרות , שמא ה'אודיסיאה' אינה לגמרי יצירתו , אלא יצירה גדולה המושפעת מן ה ' איליאדה . ' אך למאי נפקא מינה ? והרי מה כבר ידוע לנו על אותו הומרוס ? ולולא ידענו את סיפור המעשה , מי מאתנו היה מנחש שחלקים של הרקוויאם של מוצרט לא נכתבו בצורתן הסופית על ירי מוצרט ? במקומות אחדים בספרה מזכירה המחברת שמותיהם של חוקרים , בעיקר מן הדור האחרון , שתרמו תרומה משמעותית להבנת צד זה או

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help