sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הומרוס > מבוא

Page:יא

והארכיאולוגי לא נועדו עבורה אלא לסייע בהסרת המחיצות המפרידות בין הקורא של זמננו לקורא העתיק ולקרב את הקורא המודרני לאותן הרגשות , והתחושות והמחשבות שעוררה היצירה אצל קוראיה הראשונים . ודאי שלא הרי קורא כקורא , ואין קריאה כקריאה : החוויה המיוחדת ליצירת ספרות או אמנות היא חוויה מצטברת ורבת פנים . וראי שחוויה זאת , שהיא עיקר ההנאה שבספרות , אין החוקר או המבקר יכול להנחילה לקורא ; ואם הוא חוקר או מבקר הגון , אף אין הוא מבקש לעשות זאת . אך , למרות כמה וכמה אופנות חדשות לבקרים במחקר ובתיאוריה של הספרות , שמקורן לעתים קרובות בפריז , אין ז'קלין דה רומיי אומרת נואש . חוקר הספרות יכול לסייע לקוראיו להבין דברים הכרוכים במבנה היצירה , ברקעה , בסמלים המופיעים בה שהיו ברורים לבני אותו דור ושוב אינם נהירים לנו , ואף לפקוח את עיני הקורא לתופעות המצויות ביצירה , שהקורא הוותיק ובעל הניסיון כבר הספיק לעמוד עליהן . דבר זה - אם הוא נעשה כהלכה , בזהירות ותוך כיבוד אישיות הקורא - אינו בגדר 'קיצור דרך' או כפיית חוויותיו של הדובר או הכותב , אלא הסרת המחיצות , וקירוב הקורא לאותם צדדים של היצירה שאפשר לדון בהם ולנתחם ; ואידך זיל גמור . זהו עיקרו של הספר שלפנינו , שעם כל מה שהוא משקף גם את עמדותיה של הכותבת , הוא עושה זאת בזהירות , תוך הרגשת עמדות ואפשרויות אחרות , וביראת כבוד לפני הקורא . יש בו סעיף קצר אחד העוסק ב'בעיה החומרית' - אותה בעיה שהעסיקה חוקרים כה רבים במשך כמאה וחמישים שנה : האם 'איליאדה' ו'אודיםיאה' שתיהן יצירותיו של אותו משורר , או שניים , או שמא אינן אלא לקט של שירים קצרים וארוכים יותר שעברו מדור לדור במסורת שבעל פה , עד שבא מי שבא ו'תפר אותן ביחד ; ' ואם כן , האם היה אותו 'תופר ' סתם מטליא חסר כשרון או חייט אמן , ההופך חתיכות בד לבגד חדש ומקורי ? שום מבוא לשירה החומרית אינו רשאי להתעלם מבעיה זאת . ז'קלין דה רומיי נוגעת בה , אך מציעה לקורא את הערכתה , ההולכת ומתבססת בחמשת הפרקים האחרונים של הספר : מבנה היצירות , דרכי התיאור והשירה , אופיים ועולמם הרוחני של האלים והגיבורים - כל אלה מעידים על

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help