sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > הומרוס > מבוא

Page:ט

אף על פי כן , יש ביצירות אלו צדדים שהקורא המודרני שוב אינו יכול לעמוד עליהם ולהבינם ללא מידה מסוימת של סיוע , הדרכה ופרשנות . העלילות מתרחשות בעולם , שעם כל קרבתו האנושית אלינו , רחוק הוא מעולמנו גם בצדדיו החומריים והחיצוניים וגם בהלך הרוחות , במנהגים ובדרכי החיים המשתקפים בו . לשונו ודרכי הבעתו , שאפילו תרגום לפרוזה מודרנית אינו יכול 'לסלקם ' לגמרי - שוב אינן מקובלות על סופרים בני הדורות האחרונים . הנוסחאות החוזרות ונשנות בו ' ) אכילס מהיר הרגליים , ' 'אגממנון המושל באנשים , ' 'אמר את אמרות הכנף , ( ' הדימויים הארוכים והמפורטים , החזרות על אותו סיפור במקומות שונים ביצירה , לעתים באותן מלים עצמן - כל אלה הם דברים שהקורא בךימינו שוב אינו רגיל בהם . אף מי שעדיין מצוי אצל הפואימות והאידיליות של י' ל' גוררון , ביאליק , טשרניחובםקי , כהן ושמעוני , יטעם בהן רק מקצת טעמה של אותה דרך הבעה אפית עתיקה . כל אלה עבור הקורא המשכיל , המגיע לשירה החומרית מן הספרות הידועה לו , ובעיקר מן הספרות של ימינו - הם דברים האומרים דרשני . הקורא בעל הדמיון ההיסטורי , המעוניין גם בצדדים הריאליים והחומריים של השירה החומרית - כלי הנשק , המבנים , הבגדים , דרכי הלחימה , ארגון החברה והמדינה - זקוק אף הוא למידע שאין היצירות עצמן מגישות לו : אין מנוס מן הפנייה לעזרת המומחה . מומחים , כמובן , אינם חסרים . זה מאות בשנים - עוד משלהי התקופה העתיקה - נכתבו ונכתבים ספרי מחקר ופרשנות על השירה החומרית לצדדיה השונים , החל מפרשנות 'פשוטו של מקרא' וחיטוט במבנה היצירות , באחדותן או בפיצולן , ועד למחקר הממצאים הארכיאולוגיים ומשמעותם להבנת היצירה החומרית ; מן המחקר ההיסטורי והמשווה של הלשון היוונית של ה'איליארה' וה'אודיסיאה' וער לחקר מבנה החברה , הכלכלה ואורחות החיים של העולם המשתקף בהן . מעטים הם היום החוקרים המסוגלים לעקוב אחרי כל ההתפתחויות בשטחי המחקר השונים הנוגעים לשירה החומרית ולעולמה . אין זה מקרה שםפר עזר לחוקרים שיצא באנגלית לפני כ 30 שנה לא אדם אחד כתבו : ערכו אותו שני חוקרים , ואת כל אחד מפרקיו כתב מומחה לדבר לפי הזמנה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help