sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

המועברות אליו בכל רגע של היצירה . מובן מאליו שתנאי יצירה כאלה מגבשים אף תוצר שונה בתכלית מזה של הספרות הכתובה . כאן הנורמות הן פנייה אל מכנה משותף רחב ככל האפשר של קהל השומעים , וממילא פשטות של תבנית הסיפור , וויתור על המורכבות האידיאית או התיאורית למען ההתפתחות העלילתית , שתפקידה לקיים מתיחות סיפורית מתמדת . אחד היסודות המעוררים בדרך כלל את עניינו של קהל השומעים ( להבדיל מקהל הקוראים ) הוא הפגישה עם מסורות המוכרות להם קודם לכן . זו הסיבה שבספרות העממית , המקוריות לא רק שאיננה ערך אסתיטי אלא אף נתפסת כפגם באמנות הסיפור של המבצע . המספר העממי מבקש בדרך כלל לשחזר מסורות סיפוריות המוכרות לקהל השומעים , וככל שידייק בהן הוא ייחשב למספר מעולה יותר . חוקרי הספרות העממית מכירים היטב את הביטויים 'כך שמעתי את סבי מספר לפני שנים רבות' בביטויי שבח למספר על זיכרונו המופלג ונאמנותו למסורות העממיות . מכללם של דברים אלה יובן שהמושג 'סופר עממי' הוא כמעט תרתי דסתרי . כדי ליישב את הסתירה , כביכול , יש לשנות במקצת את תפיסתנו את הספרות העממית . ראשית , יש לסייג את מרכיב המסירה שבעל פה . הוא נתפס אמנם כאחד מיסודות הגדרתה של הספרות העממית , אך התפתחויות אחרונות בתפיסתה של הספרות העממית הוכיחו שאין הוא יסוד הכרחי . מעתה אין לומר : 'הסיפור העממי נמסר בעל פה מדור לדור , ' אלא ! 'הסיפור העממי הוא יצירה סיפורית בפרוזה המועברת במסורת העממית בעל פה ובכתב , ומתקיימת בנוסחאות שונות ( הקיום המוכפל . ' ( יתרונה של הגדרה זו על פני הקודמות לה הוא , שהיא מאפשרת לכלול במסגרת הספרות העממית אף אותם חלקים מרכזיים ממנה שנוצרו והועברו בכתב ; הספרונים העממיים , קובצי הסיפורים הפופולריים ועוד . בעיקר פותרת הגדרה זו את בעייתיותה של הספרות העממית שקדמה למחקר הפולקלור של מאתיים השנים האחרונות , משהחל הרישום המדעי האתנוגראפי של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help