sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מבחינה זו יש לראות את העבודה שלפנינו כראשית מחקר בתחום לא נודע . נעשה בה נסיון לבחון את הפרובלמטיקה בחלק הציוני הפעיל של תפוצת הפליטים וכן את מאמצי העזרה החומרית והמוסרית שהושיט להם היישוב , לרבות הקשרים שנקשרו והנסיונות שנעשו להעלאתם . ביהודי אירופה המנואצת נוגע מחקר זה רק בסיומו , היינו בפרק הזמן שלאחר גמר המלחמה , כאשר קבוצות פעילים מכל האזורים , הכבושים והבלתי כבושים , נפגשו שוב בלובלין , בירתה הזמנית של פולין שנשתחררה והלכה . ארבעה פרקים משבעה עניינם ההתרחשויות על אדמת ברית המועצות ויתרם סוקרים את הפעילויות שהיו ביישוב בארץ . יצויין כי בחלקו עוסק החיבור גם בנושא שנחשב רגיש וחסוי והוא פעילותו של ,, המוסד לעלייה בי" ,, ) המוסד ( " בקןו ארץ ישראל—טהראן , בדרך לברית המועצות . מועלית בו גם פרשה בעלת חשיבות מרכזית שהיתר . חסויה גם כן והיא הבריחה מברית המועצות מערבה , לעבר פולין המשתחררת ותרומתה לראשית היווסדותה וצמיחתה של הבריחה" של שארית " הפליטה מפולין . בחיבור שלפנינו ר 1 וח לא אחת השימוש במונח ,, מחתרת" שהוא בעל פנים רבות ועלול להתפרש שלא לפי הכוונה . משותף לכל המחתרות , בין שהן קמות נגד השלטון ובין שהן עומדות על הזכות לפתח את רעיונותיהן בלי להתגרות ברשויות או במשטר החברתי , הוא ההתארגנות הבלתי חוקית . הדברים שכאן אמורים בסוג המחתרות השני שמצא לעצמו מקום כתוצאה מפסילת הציונות כתנועה הלאומית של העם היהודי על ידי השלטון הבולשביקי הקומוניסטי מימי ראשיתו . איבה זו סתרה את האידיאולוגיה הקומוניסטית הרשמית על פריחת התרבויות הלאומיות במשטר הסוציאליסטי . מגיוון שלא הכירו ביהודים כאומה התייחסו בשלילה לציונות שנכללה בקטגוריה של אוייבי העם ,, . " על פי התפיסה " הסובייטית נתפס כל אירגון פוליטי שאינו מזדהה עם עיקרון הדיקטאטורה של 1 הפרולטאריון ככוח אנטי מהפכני שיש להילחם בו ,, . " על פי החוק" דינם של ציונים היה רדיפות , מאסרים והגלייה ועל אחת כמה וכמה בתנאי המלחמה כאשר עבירות קלות סווגו בחבלות במאמץ המלחמתי . במונח ,, מחתרת ציונית" אין איפוא הכוונה להתארגנות למלחמה במשטר , אלא למיבנה אירגוני חשאי בתאים זעירים , מפוזרים במקומות שונים ולהם מזכירות מרכזית , קופה מרכזית ומגביות , מדור לתעודות מזוייפות . הפעילות של האירגון המחתרתי הזה התבטאה בטיפוח הרוח העברית והווי חיימ חלוצי , התארגנויות לחציית הגבול בדרך לארץ ישראל , מגעים עם שגרירות פולין ומטכ"ל צבא אנדרס וקשירת קשר עם מוסדות ציוניים ויהודיים בארץ ובעולם וכר . המסגרת הקיפה מאות חברים , קשורים ביניהם בקשר של משמעת פנימית מרצון ומשתיתים את קיומם על עזרה הדדית מירבית . הם היו קרבנות לרדיפות ומאסרים ולא נשברו

הקיבוץ המאוחד

ספרית פועלים

האוניברסיטה העברית. המכון ליהדות זמננו ע"ש אברהם הרמן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help