sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

מבוא הקדמות ותיזות אחדות . 1 דיון בספרות ההשכלה העברית , במיוחד בזו שנוצרה בראשיתה , מורכב מעצם אופיו של מושאו . תנועת ההשכלה העברית וספרותה הם חלק מתנועת ההשכלה באירופה , ובעיקר הענף הגרמני שלה , שבגלל קרבתו ללשונם של היהודים ( יידיש ) שימש מתווך בץ המשכילים היהודים לבין התרבות האירופית . את ספרותה של תנועה זו יש לבחון במספר מישורים בגלל הקשרים שקיימה עם טקסטים תרבותיים וספרותיים שונים ובגלל המשמעות שנודעה לתיפקודה ברחוב היהודי . מצד אחד היה לה שיג ושיח עם התרבות ההודית המסורתית , הגותה וספרותה , שעמדו כולן בסימן הדת והדתיות ; מצד שני היא היתה קשורה בתנועת ההשכלה האירופית ובספרותה , קרי , בתרבות העולם , שהתרבות היהודית המסורתית לא רצתה להכניסה לתוך המחנה . בהתאם לכך , ספרות ההשכלה היהודית צעדה בשני מסלולים : היא התפתחה כספרות עברית הצומחת ועולה כתוצאה של מגמות פנימיות ודרישות מבית , ובמקביל הושפעה התפתחותה ממערכת היחסים המורכבת שקיימה עם תרבויות אירופה . על אלה עלינו להוסיף גם את ההערכה האסתטית פואטית המעטה , שזכו לה רבות מהיצירות העבריות שנוצרו בתקופה שאנו עוסקים בה , אם לא מרביתן ; ולרעה זו שותפים רבים מבעלי תולדות הספרות העברית החדשה . בעבר , גזר הרין האסתטי פואטי הפך את הדיון ביצירות אלה למיותר כמעט והמחקר יצא ידי חובתו בתיאור שטחי שלהן ושל העובדות ההיסטוריות הקשורות ביצירתן . גישה זו , נקודת המוצא שלה בתפיסה הרואה את תולדותיה של ספרות כמוגבלות לאותן יצירות שהפכו 'קלאסיות , ' ומשום כך היא נוטה להתעלם מטקסטים , שאמנם לא האריכו ימים בתודעת הקוראים , אבל עם הופעתם פעלו את פעולתם ונודעה להם חשיבות - מעטה או רבה - בתהליך היווצרותה של התרבות וספרותה . כדי להתמודד עם מורכבותה של בעיה זו על רקע המקובל בהיסטוריוגראפיה של הספתת העברית החדשה , פניתי לתפיסות המתייחסות ליצירה בהקשרה התרבותי הרחב ומצביעות על הדינאמיקה המיוחדת של התפתחות הספרות ; תפיסות שבמרכזן ההנחה , כי הספתת היא רב מערכת וכי מערכת היחסים שמקיימות ביניהן םפרויות שונות היא דיאלוגית במהותה , ואחד מגילוייה המובהקים הוא האינטרפרנציה : ( interference ) arr בץ ספרויות , שבו ספרדת מסרטת א ( ספרות מקור : ס"מן עשויה לשמש מקור לשאילות ישירות / עקיפות לספרות אחרת ב ( סט ות יעד : . ( י"ס אינטרפרנציה מתרחשת בדרך כלל כאשר אץ ברשותה של ספתת יעד רפרטואר מספיק לפונקציות שהתעורר בהן צורך , או

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל-אביב. המכון הישראלי לפואטיקה ולסמיוטיקה ע"ש פורטר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help