sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ואשר באה לביטוי גם בשירים נוספים , כמו בשירו הנודע "למי אני עמל , " ? מייצגת במידה רבה את תחושתם של סופרים עבריים רבים גם בתקופת "חיבת ציון . " היתה זו הכרה בבדידותו הנואשת של היוצר העברי , המנוכר לסביבתו ומנותק מרבדים רחבים בעמו , כואב את מיעוט קוראיו , נשען על קשריו ממרחק עם סופרים אחרים , ומתריס ביאושו כלפי העם כנואש מכל תקווה . אלא שבלא תקווה , נסתרת או מוצהרת , לימים אחרים של התחדשות לא ניתן היה , כמדומה , ליצור . ואמנם , כמעט באותה שעה עצמה שבה משמיע יל"ג את קיטרוגו כהספד לסופר המת , לעמו ולספרותו כאחת , ניכרת במקום אחר התקווה והאמונה לתחייה רוחנית של העם , לשונו וספרותו . בשנת , 1884 שלוש שנים לאחר שמלאו עשרים וחמש שנה ליצירתו של יל"ג , הופיעה בפטרבורג , ביוזמת "ועד היובל , " מהדורה מתוקנת של כל שיריו בארבעה כרכים . בשעה זו , לנוכח ההוקרה והעידוד , נותן יל"ג מבע לתחושה שלמרות הכל קיימת התחיות ספרותית והוא מבטא - בזהירות , אמנם - אמונה ותקווה בעתיד הלשון העברית וספרותה . בשיר תודתו ליוזמים ולמוציאי שיריו לאור ( "ברכת ישרים , " כל כתבי , כרך שירה , עמ' ( 'א הוא מתאר את הייאוש שליווה את יצירתו , שרק "שיבולים בודדות" נענו לה . אך עתה "מקול אנחתי קמו ותיעורנה השכולים הבודדות " ואמרו לו : "לא כקול במדבר היה קולך " ! ובמלים של תקווה מסתיים שיר התודה : " כי יואיל האל ויחדש רוחנו ויפלט לנו מכל צר בדרך ובקרב אחינו אז ללשוננו תישבע כל לשון , תכרע כל ברך , אז גם כל קורא שירי אלה בנו , ידע כי מידכם לו ניתנו " . מנקודת המבט של זמננו , ולאור התגשמות תקוותו של יל"ג הרבה מעבר לציפיותיו , "השתאותנו" עשויה לקדם פעילות מחקרית פוריה . תקוותי היא , שהמאמרים המכונסים בספר זה , יתרמו גם הם לדיאלוג המחקרי החי המתנהל בין תקופתנו לבין העשיה הספרותית שבדורות הקודמים . ואפשר שבעקיפין , יתרמו אף להבנה טובה יותר של עצמנו , בבחינת "מאין באנו . " ד"ר ארנה גולן

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help