sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הולמת , מאמץ תרגומי של מושגים ומונחים מלשונות אירופה , על דרך של בריאת אקוויוראלנטים עבריים . על כן , אף נתבקש פענוח משמעותם המדוייקת של המבעים . אבל ככל שהלך והושתת העיון גם על "השתאות" כהוקרה עמוקה למפעלם הגדול של מבססי הספרות והביקורת בעיתונות העברית של אז , כן עמקה הסקרנות המחקרית לשיחזורן של עמדותיהם . אתגר דומה ו"השתאות" מקבילה , למרות המאפיינים השונים , מצויים בתשתית המחקר בתיאוריה הביקורתית של שלמה צמח . מבקר ייחודי זה , שצירף מעשה להגות - היה מראשוני העליה השניה , גיבש אידיאולוגיה מנוסחת של "שיבת ציון" והיה המנהל הראשון של בית הספר החקלאי "כדורי" - היה בו בזמן מן המבקרים הבולטים בהכשרתם הפילוסופית . כמו כן התמיד במשך עשרות שנים בכתיבתו הסיפורית , הביקורתית והפובליציסטית . שיעור קומתה של יצירתו , פיזורם של מאמריו הרבים בכתבי עת , ולשונו הייחודית על עושר ניסוחיה המחודשים והמורכבים , כל אלה היוו אתגר לעיון , שהדברים המובאים בספר הם חלק מתוצאותיו . קווים שונים , לכאורה , מאפיינים את העיון בסיפוריו של ש"י עגנון . חרף זאת , גם בתשתיתו מצוייה "השתאות , " אם לנוכח המורכבות , העושר ורב המשמעות של יצירת הגדול בסופרי הספרות העברית , ואם מתוך חישופן של משמעויות חדשות באחדים מסיפוריו . בתחום זה ניצב גם אתגר היציאה למחוזות עשירים , שהיו לי אז רחוקים ומוכרים אך מעט , הלא הם המקורות העבריים שב"ארון הספרים היהודי . " מתוך ההנחה שהבנת משמעותה של יצירת עגנון מחייבת עיקוב מדוקדק אחר השדה הנרחב של המקורות , שאליהם מכוונת הלשון הרומזת הבונה אותם , ביקשתי לחשוף את הזיקה הסבוכה והמורכבת שבין הטקסט העגנוני למקורותיו . בחירתי נפלה על סיפורים בעלי אופי אגדי ותמים לכאורה , אלא שבהם גלומים איתותים בטקסט המובילים לחשיפתו של ה"קרחון" האלוזיבי של המקורות , שאך חלקו העליון גלוי . חשיפה זו מערערת , לעתים , את המבנה הנגלה ומובילה אל תבניות עומק ומשמעויות חדשות , המעשירות או סותרות את אלו הגלויות . יתר על כן , רק אז מתגלה הסיפור במלוא משמעותו ועושרו , מתוך צירוף הגלוי והסמוי . להפתעתי , נתקלו המאמרים הספורים הללו בהתנגדות באוניברסיטה ומחוצה לה , ובנסיתות להפריך את האמור בהם . כך אירע בייחוד לעיון בסיפור "מחולת המוות , " שמבנהו האגדי מעוגן בהפלאת המוטיב של קידוש השם וסופו הוא בפיצוי לקדושים ולטהורים . אולם , הרמיזות שהובלעו בלשונו של המספר הובילו למקורות שהוליכו , להבנתי , אל תבנית פנימית של חטא ושל עונש , ולבסוף של תשובה . פרופ' הלל ברזל , מחוקריה המובהקים של יצירת עגנון , הגדיר את העיון הזה כ"פירוש מהפך" או "היפוכו של טקסט , " כלומר שתכליתו היא "להפוך את הסיפור על פניו ולהאיר את המתחולל בתוכו בצורה שתשנה את תפיסתנו מן הקצה אל הקצה . " הוא קבע לגישתי זו מקום מיוחד ומצא בפירוש "קשיים גדולים , " שעליהם הצביע בפירוט , משום שלהבנתו לא נשמר בו התואם שבין הפירוש למכלול היצירה העגנונית . החיוב שבפירוש הוא , לדבריו , בכך שהוא מפנה , בשל חידושו , "תשומת לב" גם לסיפור הנידון וגם "לעצמו . " פירושי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help