sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

שטרם מומשה . הוא כותב ששלב ההכרעה עתיד ליצור טרנסצנדנציה ריקה , כלומר נטולת אלוהים , וש"שמיט יודע זאת ואף חפץ בזאת . לדידו , ההכרעה חייבת להיות חפה מכל שיקול חיצוני . ההכרעה חייבת להיות יש מאין , ולא היא תאבד את מוחלטותה ואת יכולתה לתת תוקף לחוק" ( שיינפלד . ( 113 , 2009 שכן גם אם מדובר בהכרעה גורלית , שאמורה להביא להתנתקות מן העבר התיאולוגי , אין פירוש הדבר שהדרך ההיסטורית אליה מנותקת מן התיאולוגיה . כריסטוף שמידט סבור שדבריו של שמיט על מצב החירום מכוונים לתהליך שבו לתיאולוגיה יש תפקיד מתמשך : אי אפשר כלל לחשוב על סדר משפטי בלא תיאולוגיה . המושג אלוהים מופיע בהקשר של התיאולוגיה הפוליטית רק בתור פונקציה אפשרית של ריבונות . ברור כי בשלב זה שמיט מבקש להראות , באמצעות האנלוגיה שבין התיאולוגיה לבין הפוליטיקה , רק דבר אחד : שהחילון גרם לכך שהאפשרות לחשוב על החריגה הולכת ופוחתת . לפיכך , התיאולוגיה אינה תנאי הכרחי לכל מחשבה פוליטית אולם בכל זאת היא נתפסת תנאי מספיק , והכוונה היא לתיאולוגיה התיאיסטית , שלפיה האל הוא הערכאה הריבונית של הבריאה , של ההתגלות ושל הגאולה ( שמידט 2009 ב , . ( 22 התיאוריה של שמיט , בהציבה את התיאולוגיה כתנאי מספיק למחשבה הפוליטית , יכולה לשמש כלי פרשני יעיל של הציונות ושל הספרות העברית המודרנית , הנמצאות כאמור בעיצומו של תהליך , לא ליניארי ולא חד כיווני , של חילון . זהו תהליך שהקרובה ביותר להשלמתו היא אולי שירתו של אורי צבי גרינברג . מבחינתה של שירה זו התהליך כמעט הושלם , ואילו המשורר הוא הריבון שלקח לידיו את כל הסמכויות האלוהיות של הנהגת מלכות ישראל - ועל כן , כפי שנראה בהמשך , הוא מציב עצמו אל מול ג'ורג' השלישי מלך אנגליה כאילו היה שווה לו במעמדו המלכותי . את האנלוגיה השמיטיאנית , שמטרתה הברורה היא הפרדה , אפשר גם לפרש - ברוח עמדתו של גרשם שלום כלפי השפה העברית - כאנלוגיה המצביעה על דמיון ועל רצף , גם אם על פי שמיט הם זמניים ועתידים לחלוף מן העולם . פירוש זה מאפשר לפענח את המסורת התיאולוגית שמנחה את הציונות ואת מדינת הלאום היהודית שהקימה . במאה השנים האחרונות נכתבה הספרות העברית כמעט תמיד מתוך מצב חירום לאומי , שעל אופן הנהגתו וניהולו ניטשו ויכוחים רבים . על אף האופי הדמוקרטי של התנועה הציונית , המאבק על דרכה נגזר תמיד מהכרה עמוקה במצב החירום , מצב המחייב פעולה דחופה - ובעיקר נחרצות של הריבון . מכאן נובעת השקפה אחרת הרווחת בחקר הספרות העברית , שגם עליה בא ספר זה לערער - כינונו של סובייקט אוטונומי שבשמו פועלת התרבות העברית במאה העשרים . המאבק על התוויית דרכו של העם בסערות ובמהפכים של המאה העשרים הביא את הספרות העברית לייצג את הלאומיות כקולקטיב ריבוני : הסובייקט הספרותי שהיא כוננה , כמו ההנהגה הספרותית והפוליטית ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help