sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

על פי תיאורו הסיפור הלאומי מתקדם לקראת תבנית מוגדרת של יחסי דת ולאומיות חילונית ; וגם הוא משמר את הבינאריות הבסיסית - אפשר להיות חלק מהסיפור הלאומי ( ובמסגרת זו להיות מערבי או מזרחי ) ואפשר לעמוד מחוץ לו ; אפשר להיות דתי או חילוני . הנאמנות לקטגוריות הללו משמרת את יחסי הכוח הקיימים ביסוד המיון הבסיסי הזה . נוסף על כך , גם תפיסת הלאומיות של רז קרקוצקין תואמת את התפיסה המסורתית . מדובר בלאומיות מערבית שאפשר לחבור אליה , ואז להיות מערבי , או שלא לחבור אליה , ואז להיות מזרחי . על פי התבנית שבתוכה נעשית הפעולה הסיפור הלאומי הוא הומוגני וליניארי , ולכן גם הקיום הפרדוקסי או הסהירתי בתוכה מתברר רק על רקע קבלתה של תבנית זו . יתרה מזו , פרשנות זו משמרת את ההנחה כי הלאומיות החילונית באה בסדר ההיסטורי אחרי הדת . כמו פרויד , שבדיונו ב"איש הזאב" אפיין את הדת כשקולה לילדות - ( Lawton 1994 , 144-145 ) ומכאן שהחילוניות שקולה לבגרות - וכמו בנדיקט אנדרסון , שתיאר את הופעת הלאומיות המדומיינת כמאוחרת לדת ( אנדרסון , ( 1999 גם דגם זה מקבל את מבנה הרצף ההתפתחותי מדת אל לאומיות חילונית . חסרונו העיקרי של הדגם הליניארי הבינארי הוא שאינו מספק שפה ואוצר מילים שיאפשרו לאפיין סיטואציה מורכבת שאינה עולה עמו בקנה אחד . חיסרון זה מוביל בסופו של דבר לכפיית קטגוריות של חשיבה לאומית הגמוניה על תופעות שהורגות ממנה . כדי לחשוף את הפוליטיקה של הסיפור ההגמוני הזה יש לקרוא את הארכיון האזרחי והלאומי קריאה "נגד כיוון השיער" , ( against the grain ) שמבקשת להתרכז דווקא בנקודות העיוורות , בשתיקות ובחריגות מן הסיפור הליניארי והטלאולוגי של הלאומיות . זיהוי החריגות יסייע לחשוף את הפוליטיות של הנרטיב הציוני , המסתתרת מאחורי מראית העין של הגמוניות הרמונית הערוכה על פי דגם של שינוי אגב רציפות תכליתית . בכוחה של קריאה כזאת לשבור את הגנאלוגיה של המערב , ולערער על המודרניות כהסבר היסטוריוגרפי כולל ואחרון . כך יצא ז'ק דרידה , בביקורתו על "המיתולוגיה הלבנה" - כלומר על המטפיזיקה של הנוכחות , המעדיפה את הנוכח בחזית ודוחקת את ה"אחר" - נגד הצבות בינאריות מובהקות כגון מזרח-מערב , ומסורתי-מודרני Derrida ) ;( 1982 , 213 ונראה שלכך מתכוון גם הומי ק' באבא במושג "בין לבין" in ) - ( between המרחב שנושא את נטל המשמעות של ייצור התרבות Bhabha ) . ( 1994 , 19-39 אין מדובר בסתירה לוגית או פוליטית בין עמדות , אלא בקיום אמביוולנטי שההיסטוריוגרפיה הציונית אינה נותנת לו מקום . הנרטיב הציוני מבקש לנטרל את האמביוולנטיות , בין השאר באמצעות התבנית הדיאלקטית של סינתזה הצומחת מעימות בין ניגודים . לעומת זאת , הקריאה הפוסטקולוניאלית והפוסט לאומית מבקשת להתייחס אל הדת ואל החילוניות שלא על פי הקטגוריות והמושגים הלאומיים השגורים . קריאה כזאת מציגה את הסיפור הלאומי כסמכות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help