sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מעולם לא הופרדה הדת מהמדינה ושתי ההגדרות של היהדות - כלאום וכדת - משמשות בה בערבוביה . מדינת הלאום הציונית המודרנית נשארה חילונית בתפיסתה העצמית , אך הן מוסדותיה והן תרבותה רוויים בתפיסות תיאולוגיות ובביטויים דהיים יהודיים . על הממד התיאולוגי של הציונות כתב אמנון רז קרקוצקין : השילוב בין השפה התיאולוגית לבין המינוח הלאומי רומנטי מגלם בתוכו את מקומה הייחודי של התודעה הציונית כלפי הדגם הלאומי בכלל , ומתוך זה גם כלפי הביטויים השונים של הלאומיות האירופית . במובן זה , וכפי שייבחן בנפרד , החילון ו"ההלאמה" של המושגים הדתיים מסמנים את הממד הקולוניאלי של תודעה זו , ואת אופייה הייחודי . גם הממד התיאולוגי איננו בלעדי לציונות , ומצוי במוקד של תודעות לאומיות רבות , באירופה ובמקומות אחרים . הציונות התייחדה בכך , שהתודעה הלאומית היתה בה מלכתחילה בבחינת פרשנות למיתוס הדתי ולא תחליף לסיפור שעמד במוקד הזהות הקודמת , כפי שהיה הדבר בהקשרים אחרים ( שגם בהם יוחסה לזהות הלאומית משמעות דתית . ( כלומר , לא רק שלתיאור האומה יוחסו היבטים תיאולוגיים , אלא שהתודעה הלאומית מאליה היתה בגדר פרשנות חדשה למיתוס התיאולוגי היהודי נוצרי , תוך התאמתו לתפיסת ההיסטוריה האירופית , ובפרט תוך קבלת נקודת הראות האירופית אודות ההיסטוריה . ה"שיבה אל ההיסטוריה" משמעותה היתה השתלבות כיהודים בתוך הסיפור האירופי . מושג ה"שיבה" מבהיר את נקודת המבט שממנה נעשית פרשנות זו , ותוך כדי כך הוא מגשר בין שתי השפות הללו , ומבהיר את היחס ביניהן . עניין זה קשור במיוחד לכל הנוגע להגות שהוגדרה בחילונית , אשר התנערה מהמחויבות כלפי השיח ההלכתי והדיון התיאולוגי הגלום בו . המגמה לחילון התודעה הדתית לא התבטאה בניטרולה , או בניתוק מן המיתוס , אלא בפרשנות הלאומית שהוענקה למיתוס . הסקולריזציה התבטאה בהלאמתה של הדת , מצד אחד , ובהענקת משמעות תיאולוגית לפעילות הפוליטית , מצד שני ( רז קרקוצקין . ( 261 , 1999 את המודל ההיסטוריוגרפי המסורתי המצביע על התפתחות דיאלקטית לקראת מימוש הלאומיות המיר אפוא רז קרקוצקין בדינמיקה רווית יחסי כוח . בכך הוא תרם לפוליטיזציה חיונית של המודל ההיסטוריוגרפי השגור , שערך לדינמיקה הזאת דה פוליטיזציה מרחיקת לכת . הלאומיות , ולענייננו הציונות , מארגנת את עולם התופעות באופן שיתאים לסיפורה ובכך ישרת את מטרותיה הפוליטיות מבלי לחשוף את הפוליטיות שלהן . במקום תיאור רווי יחסי כוח היא מעדיפה להציג סיפור של התקדמות "טבעית" ומובנת מאליה לקראת הסוף הטוב . השלמת סיפור הגבורה וההצלחה של הציונות היא התכלית היחידה , ולכאורה אין כל אינטרס אחר המניע אותה . אין ספק שפרשנותו של רז קרקוצקין מקדמת מאוד את הבנת הדינמיקה המורכבת של היחס בין החילוניות לבין הדתיות בציונות . עם זאת , גם ניתוחו מתבסס בסופו של דבר על הטלאולוגיה הליניארית של הסיפור הלאומי : גם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help