sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

וחלק שאפשר לצעוד עליו בביטחון , כמו עיוור הסבור שאין לפניו מכשול . אבל ביטחון זה אינו אלא אשליה . מה שנדחק לירכתי התודעה נותר מאיים כתהום פעורה , אשר מכילה את האפוקליפסה וסכנות לא צפויות אחרות . הרובד הדתי בלשון , משמע העוקץ האפוקליפטי שאליו מובילה הדינמיקה התיאולוגית , לא נעלם אלא הודחק ; הוא משוקע בקרב ילדינו , ויבוא הרגע שבו ייפקחו העיניים ויתברר שאי אפשר לרוקן את השפה העברית ממלאותה הדתית במחי החלטה . ריקון המלאות בשפה העברית - היא המלאות התיאולוגית , הטומנת בחובה את ההבטחה האפוקליפטית - פירושו "הפקרת השפה עצמה" ( שם . ( ניסיונם החוזר ונשנה של יחידים לכפור ברובד הדתי של השפה לא יצלח ; התהום לעולם תשוב ותיפער , והנפילה אליה תהיה הקורבן שיקריב הכלל . בעקבות שלום אפשר לטעון שכתיבת ספרות חילונית בלשון העברית גם היא תוצר של עיוורונה של התרבות הציונית - היא עושה אקטואליזציה וחילון של לשון מקודשת מבלי להבחין בתהום הפעורה לפניה . השימוש החילוני בלשון עלול להביא להתפוצצות - ואחריה יפרצו מטענים דתיים , גם משיחיים , אל פני השטח . מטענים אלו יביאו לפירוש המציאות בדרך מסוימת ובעקבותיו , התנבא שלום , להתנהגות הרת אסון . טקסטים חילוניים רבים מכחישים , במסגרת השיח הספרותי הלאומי ההגמוני , את הרובד התיאולוגי של השפה . אבל בעשותם כן הם גם מעלים , בעל כורחם , את המוכחש אל פני השטח ומראים דווקא את הזדקקותם הרבה למקורותיהם התיאולוגיים . הספרות הלאומית החילונית מאופיינת אפוא באמביוולנטיות עמוקה ביחס לדת . לעתים קרובות מדובר בספרות שלכאורה מתארת את ההוויה הישראלית הציונית חילונית , בלי להידרש לכוחות עליונים כלשהם המדריכים ומכוונים אותה ; אך לא פעם התשתית התיאולוגית פורצת ועולה - כך למשל אצל אמיר גלבע , פנחס שדה , אהרן אפלפלד , יאיר הורביץ , יונה וולך , רבקה מרים ובנימין שבילי ( בר יוסף , ( 279-247 , 2005 וכך אצל היוצרים והיוצרות שבהם יעסוק הספר . מרבית הספרות העברית במאה העשרים נכתבה ונקראה במסגרת התרבותית של הלאומיות הציונית המודרנית . היא הייתה חלק ממנה והייתה שותפה להנחותיה המרכזיות ולאתוס ההגמוני שלה . הציונות הייתה החממה שבה צמחה הספרות העברית . הספרות ינקה ממנה , בנתה אותה ולא פעם התגוששה אתה . בכך התאימה הספרות לאחת מהצהרותיו העיקריות של הזרם המרכזי בציונות לאורך המאה העשרים - הצהרת החילוניות . אבל לאמתו של דבר לא הצליחה הציונות להשתחרר מן המורשת התיאולוגית שלה . למעשה היא לא ביקשה כמעט מעולם את מה שנראה בהיסטוריה המודרנית כבלתי אפשרי - להבחין את הדת היהודית מן הלאום היהודי . כשקמה מדינת ישראל ב , 1948 היא הוגדרה לסירוגין "בית לאומי לעם היהודי" ו"מדינה יהודית . " שלא כבמדינות לאום אחרות , בישראל . 1 לדיון בתיאולוגיה הפוליטית ברומן הישראלי ראו פלד ( בדפוס . (

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help