sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

דברי מבוא בראש מאמרו "הלם העצמאות : הדהודים בשירה הישראלית המוקדמת" מעיף דן מירון מבט על כלל השירה העברית המודרנית ומגדיר אותה הישג של התרבות העברית הציונית החילונית . ( Miron 2010 , 424 ) בכך מבטא מירון דעה מקובלת בקרב חוקרים ומבקרים , שלפיה הספרות העברית החדשה היא ספרות חילונית . אמנם היו שעמדו על הבעייתיות בהשקפה זו , שכן יצירתם של רבים - בהם ענקי ספרות כמו ש"י עגנון , אורי צבי גרינברג ואחרים - רוויה התבטאויות לא חילוניות בעליל , אך למרות זאת היא שרירה וקיימת . ספר זה בא לערער על דעה רווחת זו . אין להכחיש כמובן שבמאה וחמישים השנים האחרונות התרחש תהליך חילון בתרבות העברית , אך לטענתי זהו תהליך שטרם בא אל סיומו . מדובר במגמת חילון ולא בחילוניות גמורה . יתרה מזו , אין ודאות שזה המסלול היחיד , ואף לא העיקרי , שבו צועדת התרבות העברית עד עצם הימים האלה . וכדברי טלאל אסד על הלאומיות בכלל , אמנם החילוניות הלאומית מעמידה עצמה בניגוד לאל אבל אין היא מופיעה כחלופה מוחלטת וסופית לו . מדובר במעין תהליך של ניתוק הדרגתי מהאל , אבל זהו תהליך שלעולם אינו מגיע לכלל השלמה . אדרבה , לעתים קרובות התרבות חוזרת בה ממגמת החילון ומתקרבת אל האלוהות . ( Asad 2003 , 1 ) חריגה בולטת מן הדעה השלטת במחקר ובביקורת בעניין חילוניותה של הספרות העברית המודרנית מבטא דב סדן , מן החוקרים הדגולים של הספרות היהודית במאה העשרים . סדן צידד בתפיסה של כוליות המרחב הספרותי היהודי , בכל הלשונות ובכל הזרמים , ובכלל זה החסידות וההשכלה . הוא הציב את הדת כגורם המאחד בהתפתחות הרוחנית של העם היהודי - גם בתחום הספרות התפתחות שנעה לדעתו , כבמהלך הגליאני טלאולוגי של הרוח , לקראת שלטונה של הדת ( סדן תשכ . ( ב" אמנם סדן , שהלך בעניין זה בעקבות מורה נבוכי הזמן של ר' נחמן קרוכמל ( רנ , ( ק" היה אדם מאמין . אך שלא כמו החוקר הדתי ברוך קורצווייל , הוא לא ראה בחילוניותה של הספרות העברית החדשה מאפיין מובהק שלה . לעניין זה יפים דבריו של גרשם שלום . במכתב מפורסם לפרנץ רוזנצוויג מ 26 בדצמבר , 1926 מכתב שישוב וייזכר בספר , כתב שלום שחילונה של הלשון העברית במסגרת הגשמת הציונות אינו בגדר עובדה מוגמרת . השפה העברית אינה יכולה להפוך לחילונית לחלוטין , והשימוש בה לצרכים חילוניים כרוך בהדחקה . התשתית התיאולוגית של לשון הציונות , טען שלום , כלומר הרובד הדתי העומד ביסוד השפה ונותר טבוע במילותיה , בדקדוקה ובהשתמעות של ביטוייה , הוא בבחינת כוח סמוי ומורחק שעתיד לפרוץ אל פני השטח ( שלום . ( 59 , 1989 השימוש החילוני בשפה גורם לדובריה להאמין שאינה אלא משטח ישר , רציף

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help