sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

זמן שלא נשלם , בלשונו של וייטהר . ההתבוננות ההיסטורית הופכת את כיוון המבט מן העתיד אל העבר , ויוצרת תוך כדי כך את ההווה , שממנו נמתחים כיווני הזמן . ני ] לא באקראי יוצרת ההתבוננות ההיסטורית את המרכז של ההווה , או מעלה את ההווה למדרגה של מרכז . על ידי יצירת ההווה כמרכז מתאפשרת כל עצמה של התבוננות היסטורית בחינת התבוננות ניסיונית , שעניינה לעולם בנתון . ראש המוצא של המחקר ההיסטורי הוא התעודה הנתונה , השרידים הפיסיים או הארכיאולוגיים , המנהגים , החוקים וכיוצא בהם . כל אלה נתונים בהווה , ואי אפשר שהנתון יהא קיים שלא בהווה . ההכרה ההיסטורית , כל שהיא הכרה נסיונית ולא ספיקולאטיבית , עוסקת בנתון שבהווה ולא בהתרחשות הממשית שבעבר . זו אינה נתונה לה להכרה ההיסטורית , אלא משמשת בידה עזר מיתודי בדרך הסברת הנתון . המחקר ההיסטורי מפרש את התעודה ומגלה את פניה על ידי כך , שהוא מעמידה כמסובב של התרחשות בעבר . המחקר ההיסטורי נוגע בהתרחשות הממשית דרך הנתון , שהוא גיבושה של התרחשות זו , אבל לעולם אין המחקר מתייחם להתרחשות שבעבר התייחסות במישרין . המחקר ההיסטורי לא זו בלבד שהוא הופך את כיווני הזמן' אלא הוא גם מחבר את ממדיו של הזמן . הוא מוסב על שני הממדים מתוך שהוא מעמידם על שתי רמות שונות לפי אופניהן ו ההווה כמימד הנתון , והעבר כמימד ההתרחשות . ההת רחשות שאליה נזקק המחקר ההיסטורי אינה ההתרחשות הממשית , זו הפונה אל העתיד , אלא זו התרחשות בנויה ועומדת בעבר , התרחשות המסתיימת בהווה ובתעודה שבו . ההיסטוריה מצדה האובייקטיבי כתולדות — אחיזתה בהתרחשות , ואילו ההיסטוריה מצדה הסובייקטיבי כדברי הימים — אחיזתה בתעודה . העיון בתעודה הוא מעיקרו עיון של ביקורת . העיון מגלה בנתון את אופיו כערוך שכבות שכבות , שמיעוטן שתיים : שכבה חומרית ( האבן , ההתנהגות מצדה הגשמי , וכר ) ושכבה של מובן , היא משמעותה של הכתובת שעל גבי האבן ; זהו תוכן עדותה , אם ניצחון צבאי או מאורע הקשור בחיי המשפט של התקופה , וכדומה . על פי המובן מבקשים אנו לפענח את ההתרחשות ואת ההתכוונות של התקופה ההיסטורית הקודמת . על כן בעייתה של החקירה ההיסטורית היא , כיצד מגיעים להשגת קישורם של החומר והמובן זה בזה בנתון ההיסטורי , ומה טיבו של קשר זה שאנו משיגים כאן . אנו נוגעים כאן באב מושגה של ההכרה ההיסטורית , רצוני לומר : "הרוח האובייקטיבית . "

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help