sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

קשורה ד 1 הכרה ההיסטורית בייחוס האובייקטים שהיא עסוקה בהם לערכים . רמזים לדרך אחרת בפרשה זו מבצבצים מראשית לידתה ועד ימינו , רצוני לומר : מימי ויקו ועד קרוצ'ה בפילוסופיה האיטלקית וקולינגווד בפילוסופיה האנגלית . כל עצמה של דרך אחרת זו הוא , שאין לה עסק בתחום המיטאפי סיקר ,. שבו נולדת ההיסטוריה . ולא בתוכן המיוחד של ההיסטוריה וההכרה ההיסטורית , ואף לא בתחומה של המיתודה המדעית , אלא עניינה בטיבו של היחס בין הנושא למושא ( סובייקט ואובייקט , ( המייחד את הרשות ההיסטורית . יחם זה בין השותפים השניים נתפרש כיחס של זהות . וכד נפתרה מאליה עלפי דעה זו בעיית ההכרה ההיסטורית לפי הכלל של ויקו , שמה שאנו עצמנו יוצרים דין הוא שיהא בר הכרה . ודאי שאין הדעת נוחה לקבל פירוש זה מפני פזיזות זו , שבה הועמדה תכונת היחס שבין הנושא למושא בהיסטוריה על הזהות . כוונתנו לברר את הבעיה מצד התחום שוויקו רמז אליו , רצוני לומר : תחום היחס שבין הנושא למושא . ובעיקר אנו מבקשים להראות את המתיחות שבין המתייחסים , את התמיהות הטבועות במתיחות זו ואת מסקנותיהן המיתודיות וההכרחיות . [ ב ] נפתח עיוננו שבכאן בפסוק אחד של היגל האומר : "התיבה Geschkhte מקפלת בלשוננו צד אובייקטיבי וסובייקטיבי כאחד , ומשמעה גם historia , rerum gestarum גם , ^ 57 res gestae וכן גם סיפור ההתרחשות וגם ההתרחשות , המעשים והמאורעות" יי נמצאנו למדים , שהמושג "היסטוריה" כורך יחד את העניין האובייקטיבי של ההתרחשות עם העניין הסובייקטיבי של תיאור ההתרחשות . נוכל לייחד שתי מלים נרדפות ולעשותן דפוסים טרמינו ל \ גיים . תולדות ודברי הימים . היגל עמד על צירופם של שני עניינים אלה במושג אחד , ולא עמד על הבעיות שבצירוף זה . עלינו לברר , אם צירוף זה פירושו זיהוי השניים מבחינת המשמעות והמושג , או לאו . מבחינה פילולוגית ראו יפה את השוני שבין הצדדים במקום שהדברים אמורים ב . Historie von Geschichten אבל בהבחנה הפילולוגית והטרמינולוגית לא סגי . הבחנה זו , אף על פי שיפה כוחה לרמוז לבעיה הפילוסופית , בשום פנים אין היא פותרת אותה . Vorlesungen uber die Philosophie der Geschichte , ed . Lasson , 144 1

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help